مجموعه زندگی

با سئو و بهینه سازی وب‌سایت آشنا شوید

در اولین مقاله آموزشی سئو و بهینه سازی ، سعی می‌کنیم مفهوم سئو (SEO) را به شما آموزش داده تا چارچوب و نحوه عملکرد آن را به‌راحتی یاد بگیرید. در این سری مقالات آموزشی، از پایه‌ای ترین مباحث سئو شروع کرده و کم‌کم تمامی پیش‌نیازها و مفاهیم آن را منتشر خواهیم کرد. این مقالات به صورت رایگان و روزانه در سایت منتشر خواهند شد. در ادامه با سایت مجموعه زندگی همراه باشید.

سئو و بهینه سازی سایت چه مفهومی دارد؟

سئو و بهینه سازی سایت چه مفهومی دارد؟

مجموعه تغییرات و فعالیت‌هایی که برای بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج موتور‌های جستجو انجام می‌دهیم را بهینه سازی موتور‌های جستجو یا همان سئو (SEO) می‌نامیم.

احتمالا زیاد با کلمه سئو یا همان SEO برخورد کرده باشید. در همین ابتدا لازم است بگویم، تلفظ این کلمه سِئو نیست، بلکه اس‌ای‌او است. این واژه مخفف Search Engine Optimization یا همان بهینه سازی موتور‌های جستجو است. تقریبا همه سایت‌های اینترنتی ۸۵% از بازیدکنندگان خود را به صورت مستقیم از موتور‌های جستجو بدست می‌آورند و این یعنی بخش اصلی بازدیدکنندگان. پس لازم است که با یک برنامه درست، عملکرد موتور‌های جستجو را بررسی کرده و با توجه به فاکتورهای آنها، تغییراتی را در سایت اعمال کنیم. مجموعه تغییرات و فعالیت‌هایی که برای بهبود رتبه سایت در صفحه نتایج موتور‌های جستجو انجام می‌دهیم را بهینه سازی موتور‌های جستجو یا همان سئو (SEO) می‌نامیم. تک‌تک مواردی که در بحث سئو و بهنیه سازی باید رعایت کنید، منجر به این می‌شود که سایت شما از همه لحاظ بهتر باشد و به طور می‌توان اینطور برداشت کرد که، یک سایت خوب، قطعا سئو خوبی دارد. برای اینکه یک سایت خوب از لحاظ قوانین موتورهای جستجو داشته باشید، باید مواردی را رعایت کنید. مجموعه این موراد باعث می‌شود، کاربران به وب‌سایت شما آمده، در سایت بمانند و صفحه‌های آن را مشاهده کنند و در نهایت اکشن مورد نظر شما (که می‌تواند ماندن در صفحه جهت مطالعه، خرید محصول، دانلود و…) باشد را انجام دهد. به مورد آخر تعیین هدف‌گذاری (Set Goal) نیز می‌گویند. مرحله اول گفته شده، آوردن کاربران به سایت است، اما برای شروع شما باید از مرحله آخر شروع کنید؛ یعنی ابتدا هدف‌گذاری کرده و در راستای آن سایت خود را با مواردی که در ادامه مقالات آموزشی سئو و بهینه سازی منتشر خواهیم کرد، در موتورهای جستجو بالا برده و کاربران را به سایت خود بیاورید.

چرا باید برای کسب رتبه بهتر در گوگل رقابت کنیم؟

طبق آمار های رسمی بیش از ۶۰% کاربران تنها ۴ پیشنهاد اول گوگل را بررسی و وارد آنها می‌شوند.

از آنجایی که بیشتر و تقریبا ۹۰% کاربران اینترنتی از گوگل به عنوان موتور جستجو استفاده می‌کنند، تمامی مباحث و آموزش‌های سئو وابسته به این موتور است اما الگوریتم‌های موتور‌های جستجو تقریبا یکسان بوده و شما با بهبود سئو در همه موتورهای جستجو بالا میایید. خب، حال چرا باید برای کسب رتبه بالاتر رقابت و یا بهتر بگوییم تلاش کنیم؟ طبق آمار های رسمی بیش از ۶۰% کاربران تنها ۴ پیشنهاد اول گوگل را بررسی و وارد آنها می‌شوند. این آمار به ترتیب به این صورت است. رتبه یک گوگل: ۳۱% کلیک کاربران / رتبه دو: ۱۴% / رتبه سه: ۹٫۸% و رتبه چهارم ۷% . با توجه به این مورد برای اینکه دیده شدن و موفقیت یک کسب و کار اینترنتی باید حتما تلاش کرده تا بتوانید سایت خود را به رتبه‌های برتر گوگل برسانید. همه‌چیز سئو و بهینه سازی نیست و استراتژی و ایده کسب و کار شما نیز مهم است. باید هدف خود را مشخص کرده و در یک موضوع خاص با ایده‌های جدید، کسب و کار خود را آغاز کنید.

حتما بخوانید: ۶ نکته برای خلق ایده‌های جدید کسب و کار اینترنتی

انواع سئو

سئو درون صفحه و سئو خارج از صفحه - on page seo

کلیه مباحث سئو در دو زیرگروه اصلی سئو درون صفحه (On-Page SEO) و سئو خارج از صفحه (Off-Page SEO) دنبال می‌شود. تعریف آنها نیز بسیار ساده بوده و در راستای یک‌دگیر و مکمل هم هستند. در ادامه مقالات آموزشی به صورت کامل هر یک از این موارد را به شما آموزش می‌دهیم.

On-Page SEO

سئو درون صفحه به اقداماتی مربوط می‌شود که شما باید بر روی سایت خود انجام دهید. همانطور که گفته شد در آینده تک‌تک موارد را بررسی خواهیم کرد اما سئو درون صفحه در اصل بهینه‌سازی صفحات و مطالب سایت شما است. شما وقتی از تگ‌های هدینگ (Heading Tags) در مطالب سایت درست و اصولی استفاده کنید، یعنی یکی از موارد سئو درون صفحه را انجام داده‌اید. وقتی با تگ‌های دیگر مانند متا تگ‌ها (Meta Tags) آشنا شدید، یک قدم دیگر را برداشته‌اید. کلیه این موارد که شما به‌صورت مستقیم باید آنها را رعایت و اجرا کنید، مربوط به سئو درون صفحه یا همان On-Page SEO می‌باشد.

Off-Page SEO

سئو خارج از صفحه، مرحله دوم و تکمیلی سئو درون صفحه است. به این صورت که شما پس از انجام کارهای مرحله اول باید برای بهتر دیده شدن و ایجاد ارتباط میان مطالب و اشتراک‌گذاری بیشتر از آن استفاده کنید. گرفتن بک‌لینک (Back Link)، فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و یا تبلیغات و فعالیت‌های آفلاین مربوط به سئو خارج از صفحه و یا همان Off-Page SEO است.

انواع روش‌های سئو

سئو کلاه سفید، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

بعد از آشنایی با انواع سئو، باید با روش‌های آن آشنا شوید. روش‌های اصلی آن به دو حالت سئو کلاه سفید (White Hat SEO) و سئو کلا سیاه (Black Hat SEO) تقسیم می‌شود. حالت اول یا همان سئو کلاه سفید، بهترین و در اصل اصولی‌ترین روش سئو و بهینه‌ سازی است. در این روش شما از هیچ اقدام غیر مجاز استفاده نکرده و به صورت طبیعی در سئو رشد خواهید کرد. در سئو کلاه سیاه شما از طریق روش‌هایی که در ادامه آنها به صورت کامل بررسی خواهیم کرد، گوگل را دور زده و از این طریق رتبه بهتری کسب می‌کنید. متداول‌ترین حالت سئو کلاه سیاه، به بهینه‌ سازی بیش از حد (Over Optimization) مربوط می‌شود. در بین این دو روش، یک حالت فرعی، که دیگر دستور سئوکاران شده، به‌نام سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO) وجود دارد. این روش تلفیقی از هر دو مورد سئو می‌باشد که مانند سئو کلاه سفید، اصولی و درست است و هم مانند سئو کلاه سیاه، در صورت اشتباه، می‌تواند ریسک جریمه شدن (Penalty) داشته باشد.

یک سایت خوب از دید گوگل (و همچنین کاربران) چه ویژگی‌هایی دارد؟

سایت خوب و سئو شده از دید گوگل

دلیل اینکه در پرانتز نام کاربران را اضافه کردم، این است که شما با رعایت قوانین گوگل در اصل به کاربران خود احترام گذاشته و یک سایت با کیفیت را به آنها معرفی می‌کنید. در همین ابتدا یادتان باشد که سایت‌ شما، کسب و کار شما بوده و ظاهر سایت، در اصل نمایشی از کل فعالیت و تفکرات شما است. ویژگی‌های یک خوب از دید گوگل در ادامه می‌توانید مطالعه کنید.

حتما بخوانید: ۶ راه عملی برای درآمدزایی از وب‌سایت

ساختار مناسب

ساختار سایت شما، به طراحی قالب شما بر می‌گردد. ساختار در این قسمت به معنای استاندارد بودن کدهای html و CSS سایت شما و همچنین سرعت مناسب لود آن است. اگر کدنویسی سایت شما بهینه و درست باشد و همچنین در یک زمان کوتاه باز شود، می‌توانید از مورد اول با موفقیت عبور کنید. یادتان باشد که کاربران اینترنت تنها ۳ تا ۶ ثانیه بعد از کلیک بر روی سایت، منتظر سایت شما می‌مانند و باید طوری ساختار سایت خود را مدیریت کنید، که ابتدا در یک زمان کوتاه صفحه به صورت کامل لود شده و سپس با انتخاب درست قسمت‌ها و المان‌های سایت (مانند عنوان‌ها، هدر سایت، متن مقاله و…) کاربران را در سایت نگه دارید. نگه داشتن کاربر در سایت دقیقا به همین دو مورد بستگی دارد.

طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX)

این مورد در گذشته صرفا به طراحی رابط کاربری خلاصه می‌شد و سایت‌های گرافیکی و سنگینی در اینترنت وجود داشتند که تنها این مورد را رعایت کرده بودنند، اما اکنون تنها یک رابط گرافیکی برای جذب کافی نیست، بلکه باید کاربر از آن راضی بوده و به راحتی بتواند به چیزی که می‌خواهد، برسد. طراحی رابط کاربری یا همان User Interface به ظاهر سایت شما و انتخاب درست رنگ‌ها و روانشناسی آن بر می‌گردد. ساختار از دید رابط کاربری به انتخاب درست و منظم عنوان‌ها، متن مقاله، انتخاب رنگ، استفاده از تصاویر و.. مربوط می‌شود. در تجربه کاربری یا همان User Experience شما باید مجموعه‌ای از رفتار‌های کاربر (User Behavior) را در مدت زمان مشخص درنظر گرفته و آن را آنالیز کنید. تجربه کاربری که خود علم بسیار گسترده‌ای است، به شما کمک می‌کند که رفتار کاربر را شناسایی کرده و سایت را طوری طراحی کنید که کاربر به سرعت به چیزی که می‌خواهد دسترسی پیدا کرده و به‌راحتی به بخش‌های دیگر سایت مراجعه کند.

محتوا مناسب

کاربر به دلیل محتوا شما به سایت می‌آید، پس اصلی‌ترین مورد محتوا است. شما باید محتوا خوب و باکیفیتی داشته باشید که بتوانید، کاربر را به خواندن تشویق کنید. پاراگراف اول متن شما تعیین کننده این است که کاربر چه‌کار خواهد کرد. در محتوا باید آن چیزی را به کاربر بدهید که دنبالش بوده است. اگر محتوای نامربوط و یا اسپم (محتوای کپی و یا غیر واقعی) باشد، سایت را به سرعت بسته و نرخ پرش (خروج) (Bounce Rate) سایت شما را افزایش می‌دهد که یک مورد بسیار منفی در رتبه و سئو و بهینه سازی سایت شماست.

امنیت

سایت شما باید امن باشد و امنیت کاربران را تضمین کند. این مورد در ابتدا باید توسط شما انجام شود و با تغییر برخی کدهای اختصاصی سرور یا هاست، رعایت نکات ابتدایی امنیت سایت و استفاده از پلاگین‌های امنیتی، می‌توانید سایت خود را امن کنید. این موارد امنیتی برای حفاظت شما برای خود شما است، یعنی از هک شدن، حملات و اسپمرها جلوگیری می‌کند اما از دید گوگل سایتی امن است که گواهینامه SSL و پروتکل https در سایت استفاده کند. این گواهینامه توسط شرکت‌های هاستیگ در همه‌جا فروخته می‌شود و می‌توانید با تهیه آنها سایت خود را رمزگذاری شده به کاربر نشان دهید.

طراحی واکنش‌گرا

همانند مورد قبلی، طراحی واکنش‌گرا یا همان رسپانسیو بودن (Responsive Deign) تعریفی است که جدیدا جز موارد اصلی یک وب‌سایت حساب می‌شود. با افزایش سطح دسترسی کاربران اینترنت به موبایل و تبلت، گوگل می‌گوید، سایت شما باید برای این دسته از کاربران که تقریبا با دسکتاپ (رایانه‌های شخصی) برابری می‌کنند، سایت به‌خوبی نمایش داده شود. باز هم این مورد را می‌گویم، اگر گوگل این مورد را یک امتیاز محسوب نمی‌کرد باز هم باید از طراحی واکنش‌گرا استفاده می‌کردید، زیرا کاربر بهتر سایت شما در صفحات کوچک مشاهده می‌کند. قالبی که برای خود طراحی کرده و یا سفارش داده‌اید باید طبق اصول طراحی واکنش‌گرا با فریم‌ورک‌های استاندارد کدنویسی شود، تا صفحات سایت در صفحه موبایل و تبلت و حتی لپ‌تاپ‌های کوچک به‌خوبی نمایش داده شود.

سئو و بهینه سازی یک سایت چقدر زمان می‌برد؟

سئو چقدر زمان می برد؟در ابتدا شما باید همه موارد یک وب‌سایت خوب را رعایت کرده تا به اصطلاح پیش‌نیاز سئو و بهینه سازی را داشته باشید. بهینه‌ سازی مطالب و صفحات زمان خاصی نمی‌برد و می‌توانید همزمان با انتشار اقدامات لازم را اجرایی کنید، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که استراتژی شما اهمیت دارد. شما باید بدانید روی چه کلمه کلیدی می‌خواهیم سایت خود را به رتبه‌های بالا برسانید. چقدر این کلمه به موضوع کاری شما نزدیک است؟ چقدر برای آن می‌توانید محتوا تولید کرده و کاربران را جذب کنید؟ وقتی جواب این سوال‌ها را پیدا کردید، باید آنها را اجرایی کنید، یعنی در راستای کلمه کلیدی خاص شما، محتوا تولید کرده و به صورتی سئو درون و خارج از صفحه را انجام دهید. سئو و بهینه سازی یک وب سایت کار یک روز و یک‌ماه نیست برای رسیدن به یک نتیجه خوب حداقل ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارید. در مدت شما با یک استراتژی درست و اصولی باید سایت خود را مدیریت و تولید محتوا کنید.

این قسمت، اولین مقاله از سری مقالات آموزش سئو و بهینه سازی بود و بسیاری از اصطلاحات و مطالب بدون معرفی کامل مانده است که قول می‌دهیم در آینده کم‌کم مقالات مربوط به آن را سایت اضافه کنیم. در صورت استفاده از کل و یا جزیی از این مطلب، علاوه بر ذکر منبع، لطفا به آن لینک دهید. برای آگاهی انتشار مقالات در سایت ثبت نام و کانال تلگرام ما شوید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *