مجموعه زندگی

چگونه کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنیم؟

اولین مقاله از سری مقالات بخش کسب و کار اینترنتی منتشر شد. در اولین مقاله یاد می‌گیرید که برای راه‌ اندازی کسب و کار اینترنتی باید چگونه عمل کنید و اصل به ابزار و امکاناتی نیاز دارید. با سایت مجموعه زندگی همراه باشید.

چرا کسب و کار اینترنتی ؟

در ایران بیش از ۴۰ میلیون نفر آنلاین هستند و این فضای بسیار خوبی برای راه اندازی کسب و کار آنلاین است

گسترش و افزایش تعداد مشترکین اینترنت در سراسر جهان باعث شده بسیاری از معاملات و روش‌های کسب و کار از طریق این بستر انجام شود. در این مقاله قصد ندارم، به تاریخچه و مطالب خسته‌کننده اشاره‌ای داشته‌ باشم، پس فورا به سراغ بحث اصلی می‌رویم. در ایران بیش از ۴۰ میلیون نفر آنلاین هستند و اگر شما بتوانید خدمات و ایده‌های خود را به‌خوبی معرفی کنید، می‌توانید به راحتی –حداقل- به هزاران نفر از این طریق دسترسی داشته باشید. اما چرا کسب و کار اینترنتی؟ کاملا می‌توان گفت که امروزه تقریبا همه‌چیز را می‌توان از طریق اینترنت معرفی و حتی به فروش رساند. تنها کافی است چیزی که فکرش را هم نمی‌کنید، اینترنتی به فروش برسد را در گوگل جستجو کنید. بازار کسب و کار اینترنتی در ایران به خوبی داغ است و این داغ بودن بازار را باید مدیون کسب و کارهای بزرگ این تجارت بدانیم. سایت‌های فروشگاهی بزرگی چون دیجی‌کالا با معرفی و ترویج خرید اینترنتی، اعتماد سازی انجام داده و باعث مردم نسبت به خرید و هزینه کردن در اینترنت حس خوبی داشته باشند. هر ساله دو نوع مطلب در اینترنت منتشر می‌شود، یکی اینکه دیگر کسب و کار اینترنتی در ایران اشباع شده و بازار فضایی برای تازه‌کارها ندارد و دیگری اینکه امسال بهترین موقع برای شروع کسب و کار است. هیچ‌کدام را جدی نگیرید، هر موقع شروع کنید، فرصت در اختیار شما وجود دارد. تنها کافی است، برنامه‌ریزی درستی داشته و به آن به صورت جدی نگاه کنید نه صرفا یک کار دوم. هر سال، هر موقع و هر زمانی که شما ایده خود را عملی کرده و روی آن تمرکز داشته باشید، می‌توانید کم‌کم تجربه کسب کرده و هر روز بهتر از روز قبل خود شوید.

ایده مهم‌تر است یا اجرای ایده؟

حتما بخوانید: ۶ نکته برای خلق ایده‌های جدید کسب و کار اینترنتی

در حال حاضر ایده مهم نیست، بلکه پیاده سازی و اجرای آن ایده مهم است. تا وقتی که ایده اجرا نشود، هیچ ارزشی ندارد.

دیگر امروزه همه بر این مورد اتفاق نظر دارد که ایده مهم نیست. ایده وقتی که در ذهن شما باشد و فقط شما به آن فکر کنید، هیچ (واقعا هیچ) فایده‌ای ندارد. مهم‌ترین چیز پیاده سازی و اجرا ایده است. بسیار از سایت‌ها و یا اپلیکیشن‌های موبایل شاید، ایده جدید نداشته باشد اما با همان ایده از پیش به کار گرفته شده، امروزه به موفقیت رسیده‌اند. این جمله به این معنی نیست که کاملا ایده رها کرده و به سراغ یکی از طرح‌های تکراری بروید، بلکه منظور ارزش بالای اجرا ایده است. ایده‌های شما باید از تخصص شما بیایند. برای ورود به این حوضه ابتدا باید خود را آنالیز کنید. کاغذ و قلم را در دست گرفته و ببینید که چه مهارت‌هایی دارید. اگر دانشجو هستید و به رشته دانشگاهی خود علاقه دارید، بیایید روی آن موضوع ایده‌پردازی کنید. با مهارت‌های فنی مانند طراحی، خیاطی و.. آشنایی دارید، پس روی آنها سرمایه‌گذاری کنید. روش کار بر روی نرم‌افزار‌های حرفه‌ای را بلد هستید، پس این تخصص شما است. هرچه بیشتر مطالعه داشته باشید، می‌توانید مهارت‌های فردی خود را افزایش داده و برای شروع یک کسب و کار اینترنتی از آنها کمک بگیرید. کسب و کارهای اینترنتی راه و روش‌های بسیاری دارند در این سری مقالات به مرور به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت اما اولین قدم انتخاب مسیر برای شروع است. از آنجایی که اولین و مهم‌ترین بستر برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی، وب‌سایت است، شما باید نوع وب سایت خود را مشخص کنید. سایت‌ها یا محتوایی‌اند یا فروشگاهی. در این بین دسته‌های بلاگ، فوتوبلاگ، گالری، شخصی و شرکتی نیز وجود دارد، اما شما برای شروع یک کسب و کار دو طرح کلی را پیش‌رو دارید، می‌خواهید در یک موضوع تولید محتوا کنید؟ پس باید سایت محتوایی خود را استارت بزنید و اگر می‌خواهیم خدماتی را ارایه دهید و یا چیزی به مشتری (چه به صورت فیزیکی و چه مجازی) بفروشید، باید فروشگاه اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید.

برای شروع کسب و کار به چه ابزاری نیاز داریم؟

هاست و دامنه
اول هاست؛ که همان فضایی است که می‌خواهیم سایت را در آن پیاده کنیم و دوم دامنه؛ که همان نام کسب و کار ما است

از این تئوری‌ها که بگذریم به بحث‌های فنی کار نزدیک می‌شویم. خب حال شما تصمیم گرفته‌اید یک سایت برای کسب و کار خود راه‌اندازی کنید، اولین قدم چیست؟ اولین ابزاری که نیاز دارید، طبیعتا یک خط اینترنت پرسرعت و یک رایانه‌شخصی است اما دومین ابزار که برای راه‌اندازی سایت نیاز است، یک فضای میزبانی یا همان هاست (Host) است. شرکت‌های هاستینگ سرورهای دارند که هرکدام از آن‌ها فضایی را برای میزبانی یک وب سایت در نظر می‌گیرند. برای شروع یک وب سایت لازم از از هاست‌های اشتراکی به با قیمت‌های بسیار مناسب ارایه می‌شوند، استفاده کنید. اما پس از فعالیت و پربازدید شدن سایتتان باید به منابع موردنیاز هاست را افزایش داده و سپس در آینده به ترتیب سرور مجازی و سرور اختصاصی تهیه کنید. هاست به زبان ساده مانند یک زمین در اینترنت می‌ماند. شما برای اینکه مغازه‌ای در دنیای واقعی داشته باشید، ابعادی زمین خریداری کنید. در اینترنت هم هاست همان زمین است و متراژ آن پهنای باندی است که خریداری می‌کنید. پس از انتخاب هاست، باید یک نام برای کسب و کار خود انتخاب کنید. در اصل نام خود را باید بر روی آدرس سایت یا همان دامنه (Domain) قرار دهید.

دامنه‌ها در دسته‌های متفاوتی قرار می‌گیرند. یک سری دامنه‌ها مانند .com و .net جهانی هستند و یک سری دیگر تجاری نامیده می‌شوند، مانند .co . همچنین امروزه برای موضوعات مختلف هم دامنه‌هایی تعریف شده است، مثلا دامنه‌های tv، news و shop. اما بعد از دامنه‌های جهانی، مهم‌ترین گروه‌ دامنه، دامنه‌های ملی هستند که هر کشور برای خود یکی دارد. برای مثال دامنه کشور ایران .ir و فرانسه .fr و آمریکا .us است. از آنجایی که بسیاری از افراد دامنه‌های جهانی را خریداری کرده‌اند، احتمالا مجبور به خرید دامنه‌های ملی هستید، اما اگر با جستجو بتوانید یک نام منحصر به فرد برای کسب و کار خود انتخاب کنید، می‌توانید از دامنه‌های پرکاربرد مانند .com نیز استفاده کنید.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

حتما بخوانید: گوگل چه سایت‌هایی را کامل و خوب می‌داند؟

مورد اعتمادترین و محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا وردپرس است. این سیستم رایگان بوده و امکانات بسیار زیادی برای شخصی‌سازی دارد

زمانی که شما هاست و دامنه خود را خریداری کردید، نیاز به یک سرویس مدیریت محتوا یا همان (Content Management System (CMS دارید. اگر پیش از مطالعه این مقاله، در اینترنت در مورد هزینه‌های طراحی سایت جستجو کرده باشید، شاید با ارقام بسیار بالایی روبرو شده باشید. دلیل آن این است که شرکت‌های بزرگ برای راه‌اندازی سایت خود، تنها به برنامه‌نویسان حرفه‌ای اعتماد کرده و از آنها می‌خواهند برایشان یک CMS اختصاصی بنویسند که هزینه بالایی داشته و تحویل آن هم زمان‌بر است. اما امروزه تقریبا در همه‌جای دنیا برای شروع کسب و کار اینترنتی از سیستم‌های مدیریت محتوا رایگان استفاده می‌شود. یکی از معروف‌ترین و مورداعتماد ترین آنها سیستم مدیریت محتوا وردپرس (WordPress) است. این سیستم به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد و وسیله آن می‌توانید به سرعت سایت خود را پیاده کنید. همچنین وردپرس از زبان فارسی پشتیبانی کرده و تمامی منوها و تنظیمات آن با زبان فارسی نوشته شده است. بدون شک بهترین گزینه همین وردپرس است، زیرا رایگان بوده، امنیت بالا و سئو خوبی دارد، قالب و همچنین پلاگین‌های بسیار زیادی برای طراحی شده که می‌توانید ظاهر و امکانات سایت خود را به راحتی زیباتر و کامل‌تر کنید.

به پایان این مقاله آموزشی رسیدیم، تا به اینجا شما با قدم‌های اولیه راه اندازی کسب و کار اینترنتی آشنا شدید. به زودی مقالات دیگر تک‌تک موارد عنوان شده را به صورت کامل آموزش و راهنمایی و توصیه‌های دیگری را هم در سایت منتشر می‌کنیم. لطفا در صورت استفاده از این مطالب در سایت و یا وبلاگ خود، منبع را ذکر کرده و به این مطلب لینک دهید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *