مجموعه زندگی

با الگوریتم‌ های گوگل برای سئو آشنا شوید

در این مقاله آموزشی قصد داریم شما را با الگوریتم گوگل (Google Algorithm) آشنا کنیم. این الگوریتم ها هستند که سایت شما را رتبه‌بندی و در صفحه نتایج جستجو نمایش می‌دهند و یکی از پیش‌نیازهای اصلی بحث سئو و بهینه سازی سایت حساب می‌شوند. در ادامه با سایت مجموعه زندگی همراه باشید.

الگوریتم گوگل چیست و چرا از آن استفاده می‌کند؟

الگوریتم های اصلی گوگل (Google Algorithm)

الگوریتم مجموعه‌ای از دستورات و فرمول‌هایی است که توسط یک گروه برنامه‌نویسی نوشته می‌شود و تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی نمایش سایت‌ها در صفحه نتایج دارد

الگوریتم های موتورهای جستجو صرفا محدود به گوگل نیست و همه موتورهای جستجو به وسیله آن سایت‌ها را شناسایی و به کاربران در صفحه نتایج نمایش می‌دهند. الگوریتم مجموعه‌ای از دستورات و فرمول‌هایی است که توسط یک گروه برنامه‌نویسی نوشته می‌شود و تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی نمایش سایت‌ها در صفحه نتایج دارد. این صفحه نتایج که در این مقاله قصد معرفی آن را داریم، صفحه نتایج جستجو گوگل است. گوگل در اولین مرحله خودش یک سایت است و آن می‌خواهد برای خود بازدیدکننده جذب کند. در ابتدای شکل گیری موتور جستجو گوگل، به دلیل ساده بودن، بسیاری از افراد به راحتی می‌توانستند، آن را دور زده و در آن رتبه‌های بالا بگیرند، در حالی که واقعا با کیفیت نبودند. وقتی گوگل به کاربران سایت‌های بی‌کیفیت معرفی و پیشنهاد دهد، مسلما کاربران از گوگل دلسرد شده و به سراغ سایر موتورهای جستجو می‌روند. به همین دلیل گوگل با ارتقا سطح الگوریتم‌های فعلی و نوشتن الگوریتم های جدید توانست جلوی بسیاری از اسپمرها را بگیرد. تعدادی از این الگوریتم‌ها بسیار مهم و تاثیر گذار در رتبه بندی سایت‌ها هستند و به همین دلیل به دلیل ارتباط بالا با مبحث سئو قصد داریم به عنوان یک پیش‌نیاز برای سئو و بهینه سازی این الگوریتم‌ها را برای شما معرفی کنیم. گوگل در نام‌گذاری این الگوریتم‌ها بسیار هوشمندانه عمل کرده است. اگر یادتان باشد در مقاله گذشته شما را با انوع روش‌های سئو کلاه سفید و کلاه سیاه آشنا کردیم. سفید و سیاه دو رنگ نمادین برای روش درست و غلط در سئو است و به همین دلیل گوگل در انتخاب نام الگوریتم‌های خود از آن استفاده کرده است. اغلب نام این الگوریتم‌ها حیوانات هستند و برخی از آنها دقیقا ویژگی سیاه و سفید بودن را دارند. مانند پنگوئن، پاندا و گورخر.

حتما بخوانید: با سئو و بهینه سازی به صورت کامل آشنا شوید

الگوریتم گوگل پاندا (Panda)

هدف اصلی: ارزش دادن به محتوای با کیفیت و مقابله با مطالب کپی

الگوریتم گوگل پاندا

یکی از مشکلات اصلی تولید کنندگان محتوا تا قبل از ارایه این الگوریتم، کپی شدن مطالب آنها توسط سایت‌های دیگر بود. برخی سایت‌ها به صورت تخصصی در موضوعاتی فعالیت می‌کردند و یک سایت حتی تازه تاسیس می‌آمد و با کپی کردن از تعداد زیادی سایت، رتبه و وضعیت بهتری پیدا می‌کرد. این الگوریتم در سال ۲۰۱۱ توسط گوکل معرفی شد. در گوگل پاندا سایتی که مطلب اول در آن منتشر شده است، یا به بیانی دیگر زودتر در گوگل ایندکس شده است، صاحب آن بوده و اگر سایت‌های دیگر آن را کپی کنند، هیچ ارزشی برای آنها ندارد.

روش‌های سئو کلاه سیاه که در این الگوریتم شناسایی شدند:

  • کپی کردن مطالب سایت‌های دیگر
  • بهینه سازی بیش از حد (Over Optimization) (استفاده بیش از حد از لینک‌ها، کلمات کلیدی و.. در متن)

روش‌های سئو کلاه سفید که در این الگوریتم به آنها امتیاز داده شد:

  • میزان ماندگاری کاربر در سایت (بالا بودن Time on Site)
  • گشت و گذار در سایر صفحات سایت (بالا بودن Page Views)
  • پایین بودن نرخ خروج کاربر (Bounce Rate)

الگوریتم گوگل پنگوئن (Penguin)

هدف اصلی: مبارزه با بک‌لینک‌های اسپم

الگوریتم گوگل پنگوئن

این مورد جز اولین الگوریتم‌های تاثیر گذار بر روی سئو و لینک‌های یک سایت بود. گوگل پنگوئن برای مبارزه با سایت‌هایی نوشته شد که بک‌لینک‌های بسیار زیاد و نا معتبری را ایجاد و یا خریداری می‌کردند. سایت‌های اسپم در کلمات کلیدی نامرتبطی بک‌لینک خریداری می‌کردند و سایت بی‌کیفیت و نا مرتبط خود را در یک سری کلمات کلیدی بالا می‌آورند. بحث اصلی این الگوریتم بر روی لینک‌ها بود. گوگل پنگوئن که در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شده بود، جلو افزایش بک‌لینک‌های تقلبی سایت‌ها را گرفت.

روش‌های سئو کلاه سیاه که در این الگوریتم شناسایی شدند:

  • مرتبط نبودن متن لینک‌ها و محتوا سایت ( برای مثال سایتی در مورد آشپزی بود ولی بک‌لینک‌هایی با نام اخبار سینما می‌گرفت که در آن کلمه هم بالا بیاید.)
  • تبادل لینک با سایت و وبلاگ
  • لینک گذاشتن در قسمت کامنت‌ سایت‌ها
  • لینک‌سازی انبوه در بازه زمانی کوتاه

روش‌های سئو کلاه سفید که در این الگوریتم به آنها امتیاز داده شد:

  • دریافت بک‌لینک به صورت طبیعی
  • فعالیت در یک موضوع مشخص (برای مرتبط شدن لینک‌های سایت)

الگوریتم گوگل مرغ مگس‌خوار (Hummingbird)

هدف اصلی: نمایش بهتر سایت‌ها به کاربران با آنالیز کلمه کلیدی

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

گوگل مرغ مگس‌خوار الگوریتمی بود که در اصل برای کاربران گوگل طراحی شد. در اولین قدم آنها می‌خواستند برای کاربران مبتدی اینترنت راه‌حلی درست کنند. مرغ مگس‌خوار کلمه کلیدی سرچ شده را آنالیز می‌کند و در اصل مفهوم ان را درک کرده و سایت‌هایی که در متن مطالبشان از آن کلمات استفاده شده را به کاربر نمایش می‌دهد. بسیاری از کاربران عادی، سرچ‌های طولانی دارند، در حالی که به دنبال یک موضوع مشخص با یک کلمه کلیدی مشخص هستند. برای مثال این الگوریتم باعث شد وقتی کسی متن یک آهنگ را در گوگل جستجو کند، به مطلب دانلود و توضیحات آن برسد، با اینکه آن متن شعر نه در عنوان مطلب بود و نه در قسمت توضیحات متا (Meta Description) سایت. با این الگوریتم بود که در برخی اوقات قسمت توضیحات متا به صورت اتوماتیک، بسته به کلمه جستجو شده، تغییر می‌کرد.

 روش‌های سئو کلاه سیاه که در این الگوریتم شناسایی شدند:

  • استفاده از کلمات مترادف بیش از حد در متن (بهینه سازی بیش از حد – Over Optimization)
  • استفاده از برچسب‌های طولانی مرتبط با موضوع

روش‌های سئو کلاه سفید که در این الگوریتم به آنها امتیاز داده شد:

  • نگارش مطالب کامل و پرمحتوا و پرداختن به همه موارد پیرامون موضوع (ایجاد کلمات کلیدی مرتبط و مترادف به شکل اصولی و درست)

الگوریتم گوگل کبوتر (Pigeon)

هدف اصلی: نمایش محتوا بر اساس موقعیت مکانی افراد

الگوریتم گوگل کبوتر

به الگوریتم کبوتر رسیدیم. گوگل با ارایه این الگوریتم سایت‌ها را مانند کبوتر در قفس‌هایی با ویژگی‌های مشخص قرار داد. این داده‌ توسط گوگل در مدت زمان چندساله بدست آمده بودند که مردم یک کشور و یا حتی یک محله به دنبال چه مطالبی بوده و به چه سایت‌هایی سر می‌زنند. با الگوریتم کبوتر سایت‌های محلی و یا سایت‌هایی که برای یک منطقه جغرافیایی خاص محتوا تولید می‌کردند، در آن محله رتبه بهتری می‌گرفتند.

روش‌های سئو کلاه سیاه که در این الگوریتم شناسایی شدند:

  • وجود ندارد، تنها سایت‌هایی که موارد زیر را رعایت می‌کردند، امتیاز می‌گرفتند.

روش‌های سئو کلاه سفید که در این الگوریتم به آنها امتیاز داده شد:

  • توجه به موقعیت مکانی و بهنیه سازی محتوا برای آن (Local SEO)
  • استفاده از نقشه گوگل برای نمایش مسیرها در سایت

الگوریتم گوگل دزدان دریایی (Pirate)

هدف اصلی: حفظ حقوق کپی‌رایت

الگوریتم دزدان دریایی

این الگوریتم که نسب به سایر الگوریتم‌ها کار کمتری انجام می‌دهد، بر روی حفظ حقوق کپی‌رایت تمرکز دارد. الگوریتم دزدان دریایی که در راستا و بهبود گوگل پاندا راه‌اندازی شده، به دنبال رعایت کردن کپی‌رایت در همه بخش‌ها و ویژگی‌های سایت است، نه تنها محتوا. پیش‌تر در گوگل پاندا شاهد جلوگیری از کپی شده محتوا بودیم ولی برای مثال در الگوریتم دزدان دریایی، نوع ساختار سایت، تصاویر و فایل‌های گرافیکی و… هم جز حق کپی‌رایت یک سایت قرار دارند.

روش‌های سئو کلاه سیاه که در این الگوریتم شناسایی شدند:

  • کپی کردن، محتوا، تصاویر و المان‌های اصلی یک سایت
  • ساخت صفحات کپی شده (دقیقا مشابه) از روی سایت‌های دیگر

روش‌های سئو کلاه سفید که در این الگوریتم به آنها امتیاز داده شد:

  • تولید و انتشار محتوا اختصاصی و با کیفیت (High Quality Content)
  • اهمیت دادن به طراحی اختصاصی قالب برای سایت

الگوریتم گوگل گورخر (Zebra)

هدف اصلی: تمرکز بر روی کیفیت فروشگاه‌های اینترنتی

الگوریتم گورخر

با افزایش و گسترش فروشگاه‌های اینترنتی آنلاین، گوگل تصمیم گرفت قوانین و چارچوب‌هایی برای آن تعریف کند و آنها را در قالب یک الگوریتم جدید به نام گورخر معرفی کرد. طبق استانداردهای عنوان شده، فروشگاه‌های اینترنتی با کیفیت باید سبد خرید را در همان صفحه اصلی به کاربر نمایش داده، قسمت اختصاصی تماس‌ باما داشته باشد و همچنین برای کاربران امکان پشتیبانی و حالت ثبت‌نام باید درنظر گرفته شود. یکی دیگر از مواردی که در این الگوریتم به آن پرداخته شد، امکان ثبت نظر و امتیاز دادن به محصولات توسط خریداران است.

حتما بخوانید: ۶ نکته برای خلق ایده‌های جدید فروشگاه اینترنتی 

روش‌های سئو کلاه سیاه که در این الگوریتم شناسایی شدند:

  • ساخت فروشگاه و افزودن هزاران محصول تنها برای افزایش بازدید

روش‌های سئو کلاه سفید که در این الگوریتم به آنها امتیاز داده شد:

  • پشتیبانی از کاربران فروشگاه
  • امکان درج نظر و امتیاز برای محصولات سایت (جهت شناسایی ارزش محصولات ارایه شده)

الگوریتم موبایل‌گدون (Mobilegeddon)

هدف اصلی: بهینه بودن صفحات سایت برای موبایل و تبلت

الگوریتم موبایل گدون

یکی دیگر از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل موبایل‌گدون نام دارد که به دلیل افزایش سطح دسترسی مردم به موبایل و تبلت طراحی شد. با این الگوریتم سایت‌هایی که نسخه مخصوص موبایل و یا قالب رسپانسیو دارند، بر روی موبایل رتبه بالاتری نسب به یک سایت عادی می‌گیرند. گوگل مستقیما از عبارت رسپانسیو استفاده نکرده و بر اساس معیار خودش به نام Mobile-Friendly استفاده می‌کند.

روش‌های سئو کلاه سیاه که در این الگوریتم شناسایی شدند:

  • وجود ندارد، تنها سایت‌هایی که موارد زیر را رعایت می‌کردند، امتیاز می‌گرفتند.

روش‌های سئو کلاه سفید که در این الگوریتم به آنها امتیاز داده شد:

  • رسپانسیو بودن قالب سایت و یا داشتن نسخه مخصوص موبایل
  • ساختار مناسب برای دستگاه‌ها کوچک بر اساس معیار Mobile-Friendly گوگل

الگوریتم وام روز پرداخت  (PayDay Loan)

هدف اصلی: مقابله با سایت‌هایی که یک شبه با خرید بک‌لینک می‌خواهند بالا بیایند

الگوریتم وام روز پرداخت PayDay Loan

این الگوریتم همانند الگوریتم گوگل پنگوئن عمل می‌کند اما با این تفاوت که جهت مقابله با سایت‌هایی است که یک شبه می‌خواهند با خرید و ایجاد بک‌لینک‌های انبوه، به صدر نتایج جستحو بیایند. البته این الگوریتم یک سری سیاست‌های خود گوگل را نقض می‌کند. برای مثال خرید بک‌لینک خلاف قوانین است، اما اگر شما یک شبه به گوگل پول داده و در Google Adwords تبلیغات بگیرد، از عواقب این الگوریتم معاف خواهید شد!

روش‌های سئو کلاه سیاه که در این الگوریتم شناسایی شدند:

  • خرید و یا ایجاد بک‌لینک‌های انبوده
  • ساخت بک‌لینک‌های غیر طبیعی در مدت زمان کوتاه

روش‌های سئو کلاه سفید که در این الگوریتم به آنها امتیاز داده شد:

  • وجود ندارد، تنها سایت‌هایی که موارد بالا را انجام دهند، جریمه خواهند شد.

الگوریتم گوگل کافئین (Caffeine)

هدف اصلی: کمک گرفتن از شبکه‌های اجتماعی برای نمایش نتایج جستجو

الگوریتم کافئین گوگل

در این الگوریتم گوگل سعی می‌کند، کلمات کلیدی جستجو شده را در شبکه‌های اجتماعی هم جستجو کرده و آن ها را نیز به کاربران نمایش دهد. برای مثال همین که نام صفحه ایستاگرام و یا فیس‌بوک خود (نام برند و یا کسب و کار اینترنتی شما) را جستجو کنید، قطعا می‌توانید لینک شبکه‌های اجتماعی مربوط به آن را مشاهده کنید. این الگوریتم همچنین مشابه گوگل مرغ مگس‌خوار می‌تواند مفهوم را کلمه را فهمیده و برای مثال هشتگ‌ خاص آن را در توییر تشخیص داده و توییت‌های این شبکه‌ اجتماعی را برای شما نمایش دهد.

روش‌های سئو کلاه سیاه که در این الگوریتم شناسایی شدند:

  • وجود ندارد، تنها سایت‌هایی که موارد زیر را رعایت می‌کردند، امتیاز می‌گرفتند.

روش‌های سئو کلاه سفید که در این الگوریتم به آنها امتیاز داده شد:

  • ساخت صفحه و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی
  • ساخت گوگل پلاس و انتشار لینک‌های سایت در آن

به پایان دومین مقاله آموزش سئو رسیدیم. در صورت استفاده از کل و یا جزیی از این مطلب، علاوه بر ذکر منبع، لطفا به آن لینک دهید. برای آگاهی انتشار مقالات در سایت ثبت نام و کانال تلگرام ما شوید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *