مجموعه زندگی

۶ نکته برای خلق ایده‌های جدید کسب و کار اینترنتی

با دومین مقاله آموزشی در مورد کسب و کار اینترنتی در خدمت شما هستیم. در این مقاله قصد داریم ۶ نکته را عنوان کنیم که به وسیله آنها می‌تواند مدل‌های کسب و کار جدیدی را ساخته و ارایه دهید. در ادامه با سایت مجموعه زندگی همراه باشید.

یکی از مهم‌ترین عواملی که شاید باعث شود بسیاری از ورود به دنیای کسب و کار اینترنتی پشیمان شوند، وجود رقبا و یا به بیانی دیگر، فعالیت در همه حوضه‌های آنلاین است. یعنی اگر بخواهید فروشگاه آنلاین تاسیس کنید، دیجی‌کالا، بامیلو و… را  مشاهده کرده و می‌گوید، ما که به کیفیت و قدرت آنها نمی‌رسیم. در ادامه این مقاله ۶ مورد را باهم بررسی می‌کنیم که به وسیله آنها می‌توانید، راه و روش‌های جدیدی را برای ارایه خدمات خود انتخاب کرده و به مدل دیگری آنها را ارایه دهید. این مدل جدید کسب و کار شاید در نگاه اول همانند همه کسب و کارها باشد اما در جزییات تفاوت‌هایی دارند که باعث می‌شود، کسب و کار آنلاین شما منحصر به فرد باشد. باز هم لازم است تاکید کنم که ایده بخش کوچکی از راه است و شما باید طرز پیاده سازی و اجرا آن را داشته باشید. در مقاله چگونه کسب و کار اینترنتی خود را راه‌اندازی کنیم، به طور کامل قدم‌های اولیه راه اندازی کسب و کار را مطرح کردیم و حال کم‌کم به صورت تخصصی‌تر این موارد را مرور و معرفی می‌کنیم.

حتما بخوانید: ۶ راه عملی برای درآمدزایی از وب‌سایت 

خلق ایده‌های تازه برای کسب و کار اینترنتی

۱- رقبا را آنالیز کنید

آنالیز رقبا

حتما بخوانید: با مفاهیم سئو SEO به صورت کامل آشنا شوید

امروز دیجی‌کالا را نباید با امروز خود مقایسه کنید

اولین قدم برای خلق ایده‌های جدید برای کسب و کار، آنالیز و بررسی رقبا است. رقبا در این مطلب در اصل سایت‌هایی هستند که فکر می‌کنید، ایده‌شان به طرح شما نزدیک است و به‌نوعی رقیب شما محسوب می‌شوند. به بیان ساده اگر قصد یک ساخت یک فروشگاه اینترنتی را دارید، مسلما دیجی‌کالا خیلی بهتر و کامل‌تر در اینترنت خودنمایی می‌کند، اما شما با یک تحلیل درست باید لیستی از رقبا را تهیه کنید. ابتدا موضوع خود را مشخص کنید. برای مثال فروشگاه در چه مورد؟ فروش محصولات فیزیکی؟ در چه دسته بندی؟ به همین شکل ابتدا طرح خود را مشخص کنید و سپس ببینید که بقیه سایت‌ها در حوضه موردنظر شما تا کنون چه کارهایی انجام داده‌اند. یک مورد را هم هیچ‌گاه فراموش نکنید که نباید امروز دیجی‌کالا را با امروز خودتان مقایسه کنید. سایت‌های بزرگی که امروزه در اینترنت خودنمایی می‌کنند و بالاترین رتبه‌ها را دارند، سابقه‌ای بیش از ۵ تا ۱۰ سال داشته و طبیعتا شما در روز اول و حتی سال اول کاری خود نمی‌توانید به قدرت آنها دست یابید اما می‌توانید بسیار به آنها نزدیک شوید.

۲- ضعف‌های آن‌ها را پیدا کنید

زمانی که رقیب‌های خود را شناخید، بیایید ضعف‌های آنها را لیست کرده و به این فکر باشید که اگر شما جای انها بودید، این خدمات را چگونه ارایه می‌دادید. شاید برای مثال طراحی صفحه‌های محصول را دوست نداشته باشید، پس یک طرح ساده‌تر و بهتر را در ذهن طراحی کنید. سرویس‌های بزرگ توان پشتیبانی تک‌تک کاربران را به صورت آنلاین ندارند و یا حتی بسیاری از سوالات آنها را پاسخ نمی‌دهند و این یکی از ایرادات این سایت‌های بزرگ است. همین موارد ساده می‌تواند در کنار یک دیگر لیستی را تشکیل دهد، پر از اشکال. این شما هستید که باید راه‌حل برای آنها ارایه داده و سعی کنید بهتر از رقبا این موارد را پیاده کنید. دو مورد اول این مقاله یعنی آنالیز رقبا و پیدا کردن ضعف‌های آنان، مستقیما به موضوع خلق ایده‌های جدید مربوط نمی‌شود اما یکی از پیش‌نیازهای آن بوده که قرار است در موارد بعدی به آنها اشاره کنیم.

۳- تمرکز بر روی یک موضوع خاص

فرض کنید یک شهروند می‌خواهد از مغازه‌های شهر عینک خریداری کند، آیا به یک فروشگاه بزرگ که همه‌چیز و عینک می‌فروشد، سر می‌زند یا مغازه‌ای که تنها عینک می‌فروشد؟؟؟

در این قسمت به خلق‌های جدید می‌رسیم. فرض کنید شما می‌خواهید یک فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید و رقبا را دیده و ضعف‌ها را شناسایی کرده‌اید. آنها بزرگ هستند و همه‌چیز برای فروش دارند. یکی از مواردی که می‌تواند در ساخت برند برای شما موثر باشد، تمرکز بر روی یک دسته‌بندی خاص است. یعنی اگر می‌توانید در یک موضوع، برای مثال فروش عینک، محصول و محتوا ارایه دهید، لازم نیست روند کنونی فروشگاه‌ها را دنبال کنید. بیایید به صورت تخصصی روی عینک کار کنید. اگر به خوبی تمامی خدمات آن را پوشش داده و همچنین برای محصولات محتوا مفید تولید کرده و درست سئو و بهینه سازی انجام دهید، می‌توانید در آن موضوع – در اینجا فروش عینک – یک برند شوید. درست است که مسئله برندسازی یک موضوع جدا و مفصل است اما تا حدودی در مقیاس کوچک‌تر این مورد جواب می‌دهد. یعنی شما اگر بتوانید در کلمات کلیدی مربوط به عینک در نتایج اول گوگل باشید، می‌توانید مشتریانی که به دنبال عینک هستند را کم‌کم جذب کرده و به عنوان یک مرجع فروش عینک شناخته شوید. تمرکز بر روی یک موضوع خاص بسیار مفید است و یک مثال کاملا اثبات می‌توان برای آن زد. فرض کنید یک شهروند می‌خواهد از مغازه‌های شهر عینک خریداری کند، آیا به یک فروشگاه بزرگ که همه‌چیز و عینک می‌فروشد، سر می‌زند یا مغازه‌ای که تنها عینک می‌فروشد؟؟؟ در اینترنت هم دقیقا به همین شکل است و مطمئن باشید اگر به خوبی بر روی موارد تخصصی تمرکز کنید، می‌توانید مشتریان خود را پیدا کرده و سپس اگر توانش را داشتید، در موضوعات دیگر هم وارد شوید. همانند خود دیجی‌کالا که در ابتدا صرفا بر روی محصولات دیجیتال تمرکز داشت.

۴- ارایه سرویس برای گروه سنی خاص

یکی دیگر از مواردی که به وسیله آن می‌توانید، بازار خود را جدا کنید، توجه به گروه‌های سنی و یا جنسی خاص است

یکی دیگر از مواردی که به وسیله آن می‌توانید، بازار خود را جدا کرده و به تنهایی ایده خود را مطرح کنید، توجه به گروه‌های سنی و یا جنسی خاص است. شما می‌توانید خدمات خود را برای یکی از گروه‌های سنی شخصی‌سازی کنید. گروه‌ سنی جوانان که طیف گسترده‌ای کاربران را تشکیل می‌دهد اما ارایه سرویس برای کودکان و یا سالمندان، دو دسته بسیار خوب برای خودنمایی است. بیشتر سرویس‌هایی که تا کنون در اینترنت خدمات خود را ارایه می‌دهند، بدون توجه به این موارد فعالیت می‌کنند، اما شما می‌توانید صرفا برای یک گروه سنی خاص، بر اساس سلیقه آنها خدمات ارایه داده یا تولید محتوا کنید. این مورد هم یکی دیگر از راه‌هایی است که به وسیله می‌توانید خود را از سایر رقبا جدا کرده و یک دسته به تنهایی فعالیت کنید. این مورد هم در ادامه تخصصی کار کردن است که می‌توایند به آن توجه داشته باشید.

۵- بررسی بازار های محلی

مورد بعدی هم باز به تمرکز به تخصصی بودن بر می‌گردد. درست است که اولین ویژگی کسب و کار های آنلاین این است که محدود به مکان خاصی نیستند، اما بسیاری از سایت‌ها صرفا به دلیل ارایه سرویس به یک منطقه مطرح و در آن محدوده نامدار شده‌اند. جدا از سایت‌ها، سرویس‌های آنلاینی که خدمات در شهر های بزرگ را ارایه می‌دهند، در بسیاری از شهرهای دیگر فعال نیستند. شما با استفاده از این فرصت می‌توانید، کسب و کار خود را برای محل یا استان زندگی‌تان راه‌اندازی کنید و مطمئن باشید که وقتی همشهریان و هم استانیان شما بدانند، که این کسب و کار ساخت همینجاست، از آن حمایت می‌کنند. برای مثال بعد از راه‌اندازی اسنپ، بسیاری دیگر از شرکت‌ها وارد ارایه خدمات تاکسی‌رانی آنلاین شدند و با توجه به رقابت سخت هرکدام مشتری‌های خاص خود را داشتند. شرکت‌های رقیب برای بهبود شرایط کاری، علاوه بر تهران به سراغ شهرهای کوچک و بزگری رفتند که اسنپ به آنجا وارد نشده بود. راه اندازی کسب و کار برای بازار محلی، صرفا به ارایه خدمات خلاصه نمی‌شود و حتی می‌توانید یک پورتال گردشگری و یا یک وب‌سایت خبری راه اندازی کرده و به تولید محتوا در مورد شهر خود مشغول شوید. پس در نظر گرفتن موقعیت‌های مکانی یکی دیگر از راه‌هایی است که به وسیله آن می‌تواند راهکارهای تازه‌ای را امتحان کنید.

۶- ارایه سرویس‌های مشابه برای خدماتی دیگر

استفاده از پلتفرم اسنپ برای ارایه سرویس غذا

ارایه سرویس‌های مشابه برای خدماتی دیگر، درست منظور، الهام گرفتن از ایده اپلیکیشن‌های موبایل سفارشی‌ است. با اسنپ، تاکسی بگیرید، با ریحون غذا تحویل گرفته و با بقچه نان بخرید. همه این‌ها خدماتی را در قالب یک اپلیکیشن و بعضی به همراه نسخه تحت وب ارایه می‌دهند و شما می‌توانند همانند توصیه قبل، مشابه آنها را برای شهر خود راه‌اندازی کرده و یا اصلا محتوای آن را شخصی‌سازی کنید. برای مثال به جای خدمات ارسال و تحویل غذا، افراد فنی شهر را به مشتری برسانید. فرض کنید، خانه‌ای نیاز به لوله‌کش دارد، شما اپلیکیشن و کسب و کاری را راه‌ اندازی کنید که به وسیله آن افراد متخصص در کار های فنی به مشتری‌ها معرفی شوند. این ایده بسیار بزرگ‌تر از آن است که بتوان همه آنها را مثال زد. شما می‌توانید خدمات پزشکی، سلامت، ورزش، مهارت‌های فنی، پیک‌موتوری و… را در قالب این سرویس‌ها ارایه دهید و توجه داشته باشید که روز به روز به تعداد آنها افزوده شده و کم‌کم در همه شاخه‌ها یک سرویس در حال فعالیت است، پس زودتر به فکر ارایه خدمات منحصر به فرد در این بستر باشید.

به پایان این مقاله رسیدیم و امیدواریم که برای شما مفید واقع شود. لطفا نظرات و پیشنهادهای خود را برای ما ارسال کنید. همچنین اگر قصد بازنشر این مطلب را در سایت و یا وبلاگ خود دارید، علاوه بر منبع، لطفا به این صفحه لینک دهید.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *