مجموعه زندگی

کربن ۴: بدن ما در ۲۴ ساعت چکار می‌کند؟

صبح بخیر بدن، وقتشه که یک روز دیگه رو شروع کنیم. آلارم خاموش میشه یا دکمه اسنوز را می‌زنید و یکم دیگه دراز می‌کشید و وارد مرحله‌ای به نام هیپنوپامپیک، که حالتی بین خواب و بیداری است، می‌شوید. وقتی بالاخره تصمیم می‌گیرد که از تخت بلند شوید، یک حالت سستی و سرگیجه مانند دارید که به اثرات بعد از خواب مربوط می‌شود. این حالت می‌تواند تا ۱۰ دقیقه و حتی چند ساعت طول بکشد. در طول این مدت دمای بدن شما هنوز پایین است ولی فشار خون شما در حال زیاد شدن است و شاهد افزایش ۵۰ درصدی هورمون استرس به نام کورتیزول، در خون هستیم که به دلیل فشارها و نگرانی‌هایی است که شما در شروع روز دارید.

همچنین اول روز زمان مناسبی برای حمام کردن و زدن موهای زائد است به این دلیل که اگر شما خودتان را زخمی کنید! خون کمتری از بدن شما خارج می‌شود 🙂 ولی این را هم باید گفت که اول روز احتمال حمله‌های قلبی بیشتر است. ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح شده و زمان یک قهوه و صبحانه است. از بوی قهوه لذت ببر قبل از اینکه یک جرعه از آن بنوشی! ۷۵% لذتی که از مزه‌ها می‌بریم به دلیل چشیدن یا زبان نیست بلکه به دلیل بو کشیدن آن‌ها است. ذرات کوچک این مواد وارد دهان شما شده و از کام نرم عبور کرده و وارد حفره بینی می‌شود و در آخر آن بوی خوش را حس می‌کنید. عالیه! سرکار هستید و عملکرد مغزی شما در بالاترین مرحله خود در صبح است. خیلی از ماها ۲ تا ۴ ساعت بعد از خواب در هوشیار‌ترین حالتمان هستیم ولی با گذر زمان حافظه تحت تاثیر قرار گرفته و هوشیاری کمتر می‌شود. صبح ممکن است شاید ۵ اتفاق مهم را فراموش کنیم اما در بعد از ظهر امکان دارد این عدد تا ۱۵ افزایش یابد. البته نه اگر شما جوان باشید، در واقع برعکس این مسئله درست است که افراد جوان در بعد از ظهر و عصر سر و حال‌تر می‌شوند. شب‌ها ساعت بیولوژی بدن ما عملکرد تولید پروتئین‌های مربوط به حاظه بلند مدت را متوقف می‌کند به همین دلیل بهتر است که برای یک امتحان شب درس نخوانید.

کربن ۴: بدن ما در ۲۴ ساعت چکار می‌کند؟

دانلود با کیفیت Full HD 1080p | دانلود با کیفیت HD 720p | دانلود با کیفیت HD 480p | دانلود با کیفیت SD 360p

حال ظهر شده و زمان ناهار است. معده شما می‌توانید اندازه ۲٫۵ پاینتز، که یک واحد اندازه‌گیری مایعات است، حجیم شود. غذا در معده چند ساعت می‌ماند و بعد به روده کوچک فرستاده می‌شود. ما وعده‌های غذایی را بدون فکر کردن یا تصمیم‌گیری هضم می‌کنیم و در واقع این یک عملکرد هوشمندانه در مغز به نام سیستم عصبی امعایی (ENS) است که در شکم شما وجود دارد. همه کارها این عضو بر عهده این سیستم عصبی است. از حس کرن مواد غذایی، اندازه‌گیری اسید‌ها تا هماهنگ کردن سیستم دفاعی برای مبارزه با عوامل بیماری‌زا خوراکی. در اطراف ساعت ۲:۳۰ دقیقه بعد از ظهر، غذایی که خوردیم به ما یک حس خستگی می‌دهد. دقیقا بعد از خوردن غذا به دلیل دریافت گلوکز، انرژی شما زیاد شده و به دنبال آن انسولین ترشح می‌شود که وظیفه آن انتقال شکر به سلول‌ها است. دانشمندان معتقدند که انسولین ممکن است مقدار زیادی گلوکز را از جریان خود خارج کند که این اثر ممکن است خستگی به همراه داشته باشد. البته این اتفاق بیشتر زمانی روی می‌دهد که شما ناهار نخورده باشید و همچنین قدرت چرت زدن ظهر را دست کم بگیرید! به همین دلیل است که چرت زدن عملکرد ایمنی بدن را به دنبال دارد. ساعت ۴:۳۰ دقیقه بعد از ظهر است و زمان رفتن به باشگاه است. با اینکه بسیاری ورزش کردن در صبح را پیشنهاد می‌دهند اما تحقیقات نشان داده که ورزش کردن در بعد از ظهر تا ۲۰% در عضله‌سازی بیشتر موثر است. در این زمان راه‌های تنفسی شما بیشتر باز است و قلب موثرتر کار می‌کند، در نتیجه حرکات شما سریع‌تر می‌شود که در اصل به دلیل زیاد شدن دمای بدن شما در طول روز است و جالب است بدانید بیشترین رکورد‌های ورزشی در بین ساعت‌های ۳ بعد از ظهر تا ۸ شب زده شده است.

حال تقریبا ساعت ۸:۳۰ شب است و ممکن است که چشم شما جذب کسی شود. بیشتر پستانداران در گذشته راه‌های مختلفی را برای جذب جنس مخالف داشتند و نهایت مشخص شد که زن‌ها در زمان تخم‌گذاری نشانه‌هایی را بروز می‌دهند که در آزمایشی باعث شد، مردان آن‌ها را جذاب‌تر بدانند. ممکن است بخواهید با هم برقصد و قدری نزدیک شوید. با این حرکت، غدد چربی پوست و عرق شما رایحه‌ای منتشر می‌کند که باعث از نگاه هم جذاب‌تر به نظر برسید. الان ساعت ۱۱ شب است و زمان محبوبی بین زوجین، برای آمیزش جنسی است با اینکه شاید این زمان مناسب این عمل نباشد، اما مقدار تستوسترون‌ی که در عصر مقداری افت کرده و تا ۸ صبح دوباره به بیشترین مقدار خود می‌رسد، بهترین نتیجه را برای آن دسته از زوجینی دارد که می‌خواهند نطفه‌ای را تشکیل دهند. در این ساعت آنها بیشترین شانس را دارد، همچنین کیفیت اسپرم در هر بار انزال چندین برابر می‌شود.

هنگامی که به تخت‌خواب رفته و تصمیم می‌گیرید که بخوابید، ملاتونین از غده پینه‌آل ترشح و در ادامه چرخه خواب شما شروع می‌شود. این چرخه چندین بار در طول شب تکرار می‌شود. این تغییر از موج آلفا شروع شده که این فرکانس خستگی و خواب‌آلودگی را به دنبال دارد و بعد از آن پایین‌ترین فرکانس با ادامه خواب، موج تتا را شکل می‌دهد و در نهایت با سنگین‌تر شده خواب، موج دلتا تشکیل می‌شود. در کودکان ۹۰% فرآیند رشد استخوان‌ها در خواب انجام می‌شود. در نهایت وقتی وارد فاز رم می‌شوید، مغز شما همانند طول روز درگیر می‌شود و امواج مغزی شما مدام بالا و پایین می‌رود. بیشتر رویا‌ها و خواب دیدن‌ها در این مرحله اتفاق می‌افتد و در این فاز رویا واضح‌تر دیده می‌شود. اسکن‌های مغزی اخیر نشان می‌دهند که انتقال دهنده‌های عصبی مثل سروتونین، هیستامین و نورادرنالین در این مرحله ترشح‌شان متوقف شده و درک از زمان و مکان از بین می‌رود و این دلیل دیدن رویا‌های عجیب و غریب در خواب است. ما در طول خواب چیزی بین ۱٫۵ تا ۲ ساعت خواب دیده و به طور متوسط در طول عمر نزدیک به ۶ سال در حال خواب دیدن هستیم.

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *