مجموعه زندگی

کربن ۱: ما واقعا چقدر به خواب نیاز داریم؟

همانطور که وعده داده‌ بودیم، امروز با اولین قسمت از برنامه کربن در خدمت شما هستیم. اولین قسمت از این برنامه «ما واقعا چقدر به خواب نیاز داریم؟» نام دارد. در ادامه با سایت مجموعه زندگی همراه باشید.

سایر قسمت‌های کربن

اگر آب نخوریم چه می‌شود؟

کربن یک برنامه علمی‌آموزشی است که در قالب فصل‌هایی با موضوعات متفاوت، به سوالات جالب و موضوعات علمی می‌پردازد. فصل اول این برنامه در قالب موضوع سلامتی در ۱۰ قسمت تهیه شده است. در ادامه می‌توانید متن برنامه را مطالعه کرده، ویدیو آن را تماشا کرده و یا فایل صوتی آن را گوش دهید.

خسته‌ای؟ ما همه این احساس رو تجربه کرده‌ایم. کج‌خلقی، سستی و مخصوصا تنبلی. دلیل همه این‌ها می‌تونه این باشه که شب قبل یا شب‌های قبل رو درست نخوابیدم. اما واقعا چقدر خواب لازم است؟ و اینکه آیا ما سر وقت بیدارم می‌شویم یا نه؟

همچنان ساز و کار واقعی خواب برای دانشمندان قابل بحث است اما ما می‌دونیم که خواب برای عملکرد بهتر بدن و بازدهی بیشتر لازم است. بالاخره هرچه باشد ما ۲۴ سال از عمرمان را به صورت میانگین در خواب سپری می‌کنیم پس بهتر است برای ما مهم باشد! محققان بر روی گرو‌ه‌هایی که ساعت خوابی بین ۴، ۶ و ۸ ساعت داشته‌اند، آزمایش‌هایی کرده‌اند. بعد از ۱۴ روز کسانی که ۸ ساعت خواب داشتند فقط چند مشکل کوچک در آزمایش هوشیاری برایشان پیش آمد اما آنهایی که ۴ یا ۶ ساعت خوابیده بودند، آزمایش هوشیاری‌شان یک افت یکنواخت داشت. در واقع بعد از دو هفته، گروهی که ۶ ساعت خوابیده بودند، عکس‌العملی مشابه کسانی داشتند که غلظت الکل در خونشان ۰٫۱۰% است، که گویای مست بودن تقریبی آنهاست! گروهی با ۴ ساعت خواب، مشکلاتی داشتند که باعث می‌شد حتی هنگام تست هوشیاری خوابشان بروند. هر دو این گروه‌ها هوشیاری‌شان به صورت روزانه کاهش پیدا می‌کرد و خط آزمایش نزولی شد.

دانلود با کیفیت Full HD 1080p | دانلود با کیفیت HD 720p | دانلود با کیفیت HD 480p | دانلود با کیفیت SD 360p

دانشمندان این مشکلات را به خاطر کم‌خوابی تایید کرده‌اند. حال آیا ما می‌توانیم وضعیت خود را تغییر دهیم؟ تحقیقات نشان داده است که بعد از یک یا دو شب خواب درست، بدن و مغز به صورت کامل بهبود یافته و به‌حالت طبیعی برمی‌گردد. با ادامه‌دار شدن مشکلات کم‌خوابی تا بازه‌های هفتگی و ماهانه، بهبود هوشیاری زمان بیشتری نیاز دارد و باید بیشتر خواب منظم و درست داشته باشید. در بازه‌های زمانی ماهانه تا سالانه، هنوز مشخص نشده که آیا مشکلات بهبود می‌یاند یا دایمی هستند! نکته جالب اینجاست که کم‌خوابی به‌صورت مکرر فهم شما از خستگی را از بین می‌برد و به صورت طبیعی درک‌ کمتری از محیط پیرامون پیدا کرده و باعث می‌شود کلا کمتر بخوابید.

پس ما چقدر باید بخوابیم؟ بیشتر تحقیقات نشان داده است که ۷ تا ۸ ساعت خواب به صورت میانگین لازم است. جدا از مشکلات هوشیاری کسانی که به صورت مکرر کمتر از ۷ ساعت می‌خوابند، شانس بیشتری برای بیماری‌های قلبی، چاقی و دیابت دارند. همچنین ریسک مرگ تا ۱۲% بیشتر می‌شود. در طرف دیگر تحقیقات نشان داده است که خوابیدن بیشتر از ۸ ساعت برای مغز مشکل‌ساز نیست اما دوباره شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی، چاقی و دیابت را افزایش می‌دهد و مهم‎تر اینکه ریسک مرگ تا ۳۰% افزایش پیدا می‌کند! پس خواب زیاد بد است اما احتمالات گسترده‌ای نشان می‌دهد که ژنتیک هم نقش مهمی را در این مسئله دارد. افرادی که با ۶ ساعت خواب مشکلی برایشان پیش نمی‌آمد، یک ژن جهش‌یافته داشتند که از طریق مهندسی ژنتیک شناسایی و بر روی موش‌های بیچاره آزمایش شد. موش‌هایی که این ژن جهش‌یافته را در خود داشتند توانستند ۱ ساعت ۲۰ دقیقه بیشتر از یک موش معمولی بیدار بمانند. این آزمایش مشخص کرد که این دسته از کم‌خواب‌ها، مراحل خواب شدیدتری نسبت به افراد عادی دارند.

در نهایت نتیجه می‌گیریم که مدت زمان خواب ایده‌آل بین ۷ تا ۸ ساعت است و بگذارید که بدنتان خودش مقدار را لازم را پیدا کند زیرا یک نسخه برای همه افراد قابل استفاده نیست.

دانلود فایل صوتی با کیفیت MP3 320p

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

1 دیدگاه در “کربن ۱: ما واقعا چقدر به خواب نیاز داریم؟

دوبله ی کار به قدری ضعیف بود که متاسفانه از تماشای امتداد فیلم منتفی شدم.
کاری با صدای دوبلور ندارم به هیچ وجه، نحوه ی بیان مدنظر منه. گونه ای بیان میشد که واژگان رو حتی درست نمیتونستم بشنوم و این لحن بیان حس اظطراب و اذیت شدن رو منتقل میکرد که از تماشای ویدئو منصرف شدم و ترجیح دادم که متن رو مطالعه بکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *