مجموعه زندگی

آموزش کامل مفاهیم طراحی لوگو

لوگو تصویری است ساخته شده به منظور هویت بخشیدن به یک سازمان میباشد. لوگو ها نشان دهنده ی نماد برند ها و یا هویت های سازمانی می باشد. در ادامه مقاله آموزش مفاهیم طراحی لوگو در سایت مجموعه زندگی همراه باشید.

حتما مطالعه کنید

آموزش کامل مفاهیم طراحی لوگو – بخش دوم

بر اساس تحقیقی در میان کودکان پیش دبستانی که قادر به خواندن و نوشتن نبودند صورت گرفته است، اغلب آنها توانسته اند به خوبی لوگو مربوط به هر برند را شناسایی کنند. شما به عنوان یک کسب و کار جدید نیازمند این هستید تا به دنیای دیجیتال امروز توجه ی کافی را داشته باشید و تلاش کنید تا برندی قوی و ماندگار تاسیس کنید. پس از تولید محصول اولین کاری که باید انجام گیرد، طراحی یک لوگوی مناسب برای آن برند می باشد.

لوگو، نشان، علامت تجاری و یا سمبل، تفاوتی ندارد که آن را چه می نامیم، آن چه اهمیت دارد آن است که این تصویر چهره ی برند شما محسوب می شود. بنابراین، یادگیری هر آنچه به طراحی لوگو مربوط می شود از اهمیت زیادی برخوردار است.

طراحی لوگوشناخت لوگو‌

بر اساس تحقیقی در میان کودکان پیش دبستانی که قادر به خواندن و نوشتن نبودند صورت گرفته است، اغلب آنها توانسته اند به خوبی لوگو مربوط به هر برند را شناسایی کنند

پیش از آنکه به بیان جزئیات چیستی لوگو بپردازیم، این نکته اهمیت دارد که بدانیم یک لوگو چگونه باید مورد استفاده قرار بگیرد. وظیفه ی یک لوگو نشان دادن چیستی هویت یک کسب و کار به کمک استفاده از سمبل، امضا و یا علامتی به خصوص می باشد. ضرورتی وجود ندارد تا یک لوگو نوع کاری که آن برند خاص انجام می دهد را توصیف کند، اما این نکته اهمیت دارد که یک لوگو باید قادر باشد تا داستان یک برند و یا سازمان را به خوبی نمایش دهد. کار یک لوگو این نیست که محصولات برند را به فروش برساند، بلکه یک لوگو وظیفه دارد تا اعتماد مخاطبان را به آن برند خاص جلب کند تا ترغیب شوند از محصولات و یا خدمات آنها استفاده نمایند. لوگو ها قصد دارند تا تبدیل به چهره های برند هایی شوند که از آنها استفاده می کنند. برند ها با بهره جستن از رنگ ها، فونت ها و تصاویر به خصوص، اطلاعات حیاتی برای کسب و کار خود را به گونه ای فراهم می کنند تا هویتی منحصر به فرد داشته باشند. لوگو ها راه های کوتاه شده ای برای اشاره به شرکت هایی خاص در تبلیغات و بازاریابی محصولات به شمار می روند. لوگو ها ویژگی های بصری کلیدی مختلف یک پروژه نظیر فونت، رنگ ها و کلیت طراحی را تعیین می کنند.

Jacob Cass درباره ی استفاده از لوگو ها توضیح خوبی را ارائه می دهد، او می گوید: به لوگوها همانند انسان ها بنگرید، ما انسان ها ترجیح می دهیم که به اسم خود صدا زده شویم تا اینکه به کمک یک عبارت توصیفی گیج کننده و فراموش شدنی همانند پسری که همیشه لباس صورتی بر تن دارد، به ما اشاره شود، بنابراین میتوان گفت که لوگو ها نباید توصیف کننده این باشند که آن کسب و کار خاص دقیقا چه کاری انجام می دهد، بلکه باید هویتی ایجاد کند که قابل شناسایی و ماندگار در ذهن باشند. توضیح بالا به خوبی مشخص می کند که چرای داشتن یک لوگو قدرتمند دارای اهمیت بسیار می باشد. زمانی که شما شخصی را آن قدر نمی شناسید تا او را به اسم خودش صدا بزنید، سعی می کنید تا او را با عبارت توصیفی فراموش شدنی همچون پسری که همیشه لباس صورتی بر تن دارد و یا دختری که همیشه بر پشت میز جلویی می نشیند صدا بزنید. یک لوگو، تصویری را از برند شما ارائه می دهد تا زمانی که مردم لوگو برند شما را مشاهده می کنند، برقراری ارتباط با برند شما را آغاز نمایند. ناگهان، عبارت توصیفی پسری که لباس صورتی بر تن دارد تبدیل به اسم استیو می شود. همان گونه که علامت تیک ما را به یاد برند نایک و یا حرف ام طلایی ما را به یاد رستوران های زنجیره ای مک دونالد می اندازد.

اصول طراحی لوگولوگو ها و برند‌ها

حال زمان این فرا رسیده است که از برند ها و لوگو ها سخن گفته و به ارتباط آنها با یکدیگر بپردازیم، چرا که این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است.

  • برند شما نشان دهنده ی داستان کسب و کار شما و هر آنچه مربوط به آن است می باشد.
  • لوگو شما تصویری است که هویت کسب و کار شما را نمایش می دهد.

بنابراین، به سادگی می توان به این نتیجه رسید که لوگو شما چهره ی کسب و کارتان به حساب می آید، در حالی که برند شما شخصیت کسب و کارتان می باشد. اما پیش از آنکه به ساخت لوگو خود بپردازید، شما ابتدا باید درک کنید که پیام اصلی برند شما چیست، چرا که این چیزی است که لوگو شما به پشتوانه ی آن می تواند موجودیت خود را داشته باشد.

پاسخ به این سوال ها که ایده ی اصلی و ثابت کسب و کار شما چه چیزی است، اعتقاد شرکت شما چیست و برای چه هدفی این شرکت تاسیس شده است می تواند بسیار کمک کننده واقع شود. در بخش های بعدی این کتاب مطالعه خواهید کرد که چه زمان باید طراحی لوگو را شروع کرد و برای این کار چه باید کرد. تا به اینجا، این نکته را به خاطر بسپارید که یک لوگو باید بر اساس پیام اصلی آن برند طراحی گردد.

فرهنگ لغات طراحی لوگو

تعریف بسیار مناسبی برای لغت لوگو ارائه داده و اهمیت طراحی لوگو را به خوبی نشان می دهد. بر طبق تعریف این لغتنامه، لوگو ی یک شرکت آن چیزی است که در تمامی جهان پس از مشاهده شدن بلافاصله یادآور آن برند خاص می باشد. این تعریف شاید بسیار ساده به نظر برسد اما به خوبی گویا اهمیت و قدرت یک لوگو است. کمپانی ها به کمک لوگو ها شناخته شده و هویت پیدا می کنند، چرا که یک لوگو نخستین چیزی است که مردم به واسطه ی آن با کمپانی شما ارتباط برقرار می کنند، بنابراین برای موفقیت در جلب نظر مردم باید لوگو شرکت خود را به درستی انتخاب نمایید. ما در زمانه ای به سر می بریم که هر صاحب کسب و کاری نیازمند یک وب سایت برای حمایت از شرکت، محصولات و یا خدمات خود می باشد. بنابراین، تقاضا برای داشتن یک لوگوی در سطح بالا بسیار است. به طور عمومی یک لوگو به هدف یادآوری فوری تجارت و یا محصول مخصوص به یک کمپانی خاص و شناخت یک برند در نزد عموم مردم به کار برده می شود.

این نکته قابل توجه است که معمولا کسب و کار های کوچک نسبت به طراحی لوگو عجولانه عمل کرده و دقت کافی را در انتخاب اندازه ی مناسب، موقعیت قرارگیری و موادی که در محیط طرح به کار گرفته می شود، به خرج نمی دهند و در نتیجه آسیب جدی به جلوه بصری طرح خود وارد می نمایند. از بازسازی لوگو های مختلف برای برند خود و یا شباهت دادن طرح لوگو خود به لوگو های دیگر اجتناب کنید. توجه داشته باشید که لوگو شما معرف برند شما می باشد، سعی کنید تا لوگو شما در عین سادگی درجه یک و منحصر به فرد به نظر برسد.

از لوگو ها در تمامی قسمت های مربوط به مکاتبات تجاری استفاده نمایید، آن را به طور برجسته در کارت های ویزیت خود نمایش دهید، مطمئن شوید تا در تمامی انواع تبلیغات خود از آن استفاده کنید و هزاران راه دیگر وجود دارد که شما قادر هستید تا از لوگو خود استفاده کرده و برند خود را به شهرت برسانید. یک کمپانی می تواند به کمک لوگو خود چهره ای متمایز در میان جمعیت کسب و کار های دیگر ایجاد نماید، در صنف خود رهبری کرده و به عنوان برندی قدرتمند و پیش رو شناخته شود.

قوانین طراحی لوگو

تسخیر قلب ها و ذهن های مخاطبان به واسطه ی ساخت یک لوگو به یاد ماندنی، می تواند سبب برقراری ارتباط مردم با برند شما شده و آوازه ی کسب و کار شما را بر سر زبان ها بیاندازد. هویت ها بیشتر به سمتی می روند که کمتر تحت اللفظی بوده و بیشتر به دنبال برقراری ارتباط احساسی باشند. مثال مناسب در این رابطه کمپانی اپل می باشد که در های خود را بر روی تولید و توسعه محصولات گوناگون گشوده است، درست به این علت که مردم از آنچه این برند به خاطر آن بر روی پاهای خود استوار ایستاده، با علاقه ی زیاد طرفداری می کنند.

تمامی این برند های موفق کار خود را با داشتن یک لوگو آغاز نموده اند. لوگو شرکت اپل نشان دهنده ی کامپیوتر و تکنولوژی نیست، بلکه این لوگو تجسمی از محصولات ظریف و شیکی می باشد که شاید ارزان قیمت نباشند، اما در صنعت خود بهترین محسوب می شود.

لوگو های موفق مخاطبان خود را به کمک یک میانبر ذهنی ساده آماده می سازند تا به سرعت و به راحتی تشخیص دهند تا این نشان به چه کسب و کاری تعلق دارد، طبیعی است که به کار بردن طرحی بیش از حد پیچیده، تشخیص را برای مخاطب سخت کرده و از موفق عمل کردن لوگو جلوگیری به عمل می آورد. ایجاد یک نمایش بصری تاثیر گذار که معرف برند شما است، نیازمند دانشی فرا تر از طراحی گرافیک می باشد. همانند هر خط کاری که نیازمند مجموعه ای از مهارت های گوناگون است، طراحی لوگو نیز نیازمند مجموعه ای از مهارت های عملی، تجربیات و اطلاعات مربوطه می باشد.

طراحی اولیه یک نیاز است

 طراحی اولیه یکی از مهم ترین بخش های هر طراحی به حساب می آید، پریدن پشت سیستم کامپیوتر و به سرعت اقدام به طراحی، تنها خلاقیت شما را محدود کرده و زمان شما را گرفته تا نهایتا یک طرح نه چندان قوی ایجاد نمایید. زمانی که در ابتدا شروع به زدن طرح های اولیه می کنید، در حقیقت به خلاقیت خود امکان داشتن آزادی بیشتری داده اید و این امر سبب می گردد تا بیش از یک ایده به ذهن شما خطور کند، که شاید در زمان نه چندان زیادی کاغذ های شما را پر کرده باشد. حال زمان این فرا رسیده است که برای انجام اصلاحات ایده های خود از کامپیوتر استفاده نمایید.

بهترین حالت زمانی است که شما در حدود بیست تا سی طرح اولیه زده باشید و سپس آنها را در شاخه های مختلفی از ایده ها طبقه بندی کنید. حتی اگر در نهایت هیچ یک از آنها به کار شما نیامد، باید از ابتدا شروع کرده و این مراحل را طی کنید تا در نهایت بهترین ایده ی ممکن را پیدا نمایید. یک طراح موثر و ماهر برای این مرحله نسبت به مراحل دیگر زمان بیشتری را اختصاص داده و صرف می کند.

لوگو را به طرز دیوانه‌واری ساده نگه دارید

بهترین روش برای ارائه ی توضیحات قوانین مربوط به طراحی لوگو این است که این توضیحات را در قالب یک مثال برای شما عنوان کنیم. به لوگو شرکت نایک فکر کنید، بیانگر این مطلب است که لوگو ساده تر، لوگوی قابل تشخیص تری خواهد بود. لوگو نایک با بهره جستن از تنها یک علامت، یکی از ساده ترین لوگو های طراحی به شمار می آید که در عین سادگی معانی زیادی را با خود به همراه

دارد و در تمامی نقاط جهان به خوبی شناخته شده است. اطمینان حاصل کنید که پیرو این سادگی خواهید بود و از همان طراحی اولیه گرفته تا رسیدن به طرح نهایی همواره به این موضوع توجه داشته باشید که تنها عناصر ضروری را در اثر خود آورده و از پرداختن به جزئیات اجتناب کنید.

 انتخاب رنگ های هوشمندانه

زمانی که تئوری رنگ ها پیچیده می شود، پیدا کردن رنگ های اصلی، یکی از چالش های بزرگ برای برند شما محسوب می شود. توجه به نکات پایه ای و اساسی زیر در رابطه با این امر ضروری است:

  • از رنگ های بسیار روشنی که به سختی با چشم دیده می شوند استفاده نکنید.
  • از رنگ های نئونی و تابناک استفاده نکنید، زیرا این رنگ ها در اندازه های کوچک دیده نمی شوند.
  • در ابتدا لوگو خود را به صورت سیاه و سفید طراحی کرده و سپس رنگ های مناسب را برای طرح خود انتخاب نمایید. معمولا طرح لوگو به صورت سیاه و سفید جلوه ی بصری زیبایی ندارد.
  • به خاطر داشته باشید که هر یک از رنگ ها معنا ها و احساسات مخصوص به خود را دارند، بنابراین با علم به این قضیه، رنگ های مناسب با شخصیت کسب و کار خود را برگزینید.

مسائل مربوط به تایپوگرافی

تایپوگرافی یکی ار مسائل قابل توجه ای است که می تواند موجب موفقیت و یا شکست یک طرح لوگو گردد. یک طراح لوگو برای انتخاب فونت مناسب برای طرح خود نیاز دارد تا حداقل دوازده فونت مختلف را دیده و مواردی همچون سایز، فاصله گذاری و وزن هر یک از این حروف را بررسی نماید. طرح حروف همانند سایر عناصر لوگو باید مناسب با شخصیت کسب و کار و نوع برند شما باشد. اگر شما به طور جدی قصد دارید تا برند خود را از سایر برند ها متمایز کرده و منحصر به فرد باشید و در راستای تحقق این امر می خواهید تا فونت ویژه ای منحصر به خود سفارش دهید می توانید به مثال های خوبی در این زمینه همچون نوع فونت به کار رفته در برند هایی همچون یاهو، کوکاکولا و توییتر توجه نمایید.

 در به کار گیری افکت ها خود را به زحمت نیاندازید

 نرم افزار های گرافیکی قدرتمندی همچون ادوبی فتوشاپ و یا ادوبی ایلوستریتور در ارائه و پیشنهاد فیلتر ها و افکت های مناسب، ابزار های قدرتمندی دارند اما لوگو شما نباید وابسته به این المان ها بوده و باید بدون افکت هایی نظیر دراپ شدو و یا گرادینت هم طرحی کامل و قدرتمند جلوه کند. در هر صورت این امکان وجود دارد تا از این افکت ها استفاده نماییم اما ضرورتی در کار نیست و تنها اگر این افکت ها در بهبود کیفیت اثر نقش داشت می توان از آنها استفاده نمود.

بین عناصر طرح تعادل ایجاد کنید

ذهن ما به طور طبیعی از مشاهده تعادل لذت می برد، بنابراین این موضوع اهمیت دارد که ما قادر باشیم تا میان تمامی اعضا و عناصر یک لوگو تعادل لازم را بر قرار کنیم. در زیر چند نکته کمک کننده مربوط به این موضوع آورده شده است:

  • با اندازه و وزن خطوط تمامی اشکال گرافیکی و طرح حروف بازی کنید تا به تعادل مطلوب دست یابید.
  • تلاش کنید تا طرح شما در کادر مربعی قرار گیرد چرا که شما می خواهید ازیک لوگو در مقیاس های مختلف، به عنوان مثال برای یک وب سایت، پوستر و یا بر روی یک پاکت نامه استفاده نمایید.

گاهی برای برخی طرح های خاص ممکن است قوانین شکسته شود اما همیشه به خاطر داشته باشید که شما لوگو خود را برای توده های مردم طراحی می کنید و نه فقط برای متخصصین هنر، بنابراین سعی داشته باشید تا طرحی متعادل ایجاد کنید.

منحصر به فرد باشید

آخرین قانون از طراحی یک لوگو تاثیر گذار، قانونی بسیار ساده است. از کار دیگر طراحان تقلید نکنید، آنالیز رقبا و مشاهده آثار برخی از آنها برای الهام گرفتن، کار اشتباهی نیست، اما تقلید از طرح فرد دیگر، برای کار شما بسیار آسیب رسان خواهد بود. منحصر به فرد بودن هرگز به این معنا نیست که در طرح خود از کلیپ آرت ها و یا استوک ها استفاده کنید، بلکه به عنوان یک طراح باید سبک مخصوص به خود را داشته باشید.

حتما مطالعه کنید

آموزش کامل مفاهیم طراحی لوگو – بخش دوم

به پایان اولین مقاله آموزش طراحی لوگو رسیدیم، مقاله دوم طراحی لوگو که ادامه مباحث گفته شده است، به زودی در سایت منتشر خواهد شد.

 

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *