مجموعه زندگی

آموزش کامل مفاهیم طراحی لوگو – بخش دوم

لوگو تصویری است ساخته شده به منظور هویت بخشیدن به یک سازمان میباشد. لوگو ها نشان دهنده ی نماد برند ها و یا هویت های سازمانی می باشد. در ادامه مقاله آموزش مفاهیم طراحی لوگو در سایت مجموعه زندگی همراه باشید.

حتما مطالعه کنید

آموزش کامل مفاهیم طراحی لوگو – بخش اول

روانشناسی طراحی لوگو

هر رنگ محض، بدون افزودن هیچ معنایی و فارغ از هر فرم مشخص، می تواند با روح انسان در هزاران راه مختلف سخن بگوید.

اسکار وایلد: مغز ما به گونه ای برنامه ریزی شده است که به رنگ ها پاسخ می دهند. آنها تفکرات و احساسات ما را شکل می دهند. برا اساس تحقیقات صورت گرفته تاثیر رنگ ها بیشتر از تنها یک حالت می باشد. رنگ ها این توانایی را دارند تا عادت های خرید ما را تغییر دهند. شاید عجیب به نظر برسد اما این امر حقیقت دارد که انتخاب یک رنگ مناسب می تواند شانس شناخته شدن برند شما را تا ۱۰ درصد افزایش دهد و به طور مستقیم سبب جلب اطمینان بیشتر مشتریان شما گردد.

یکی از موارد مهمی که طراحان باید دانش کافی نسبت به آن را داشته باشند و قادر باشند تا از آن به خوبی استفاده کنند، تئوری رنگ ها می باشد. رنگ ها گونه ی غیر کلامی ارتباطات می باشد که می تواند به وضوح از پیامی صحبت به عمل آورد. رنگ ها می توانند حالتی را به وجود بیاورند که به واسطه ی آن احساس انتقال یابد و یا فرد ترغیب به انجام واکنشی خاص از خود در قبال آن شود. زمانی که پالت رنگ مناسبی را انتخاب کرده باشیم، قادر خواهیم بود تا داستان برند خود را با قدرت بیشتری بیان کنیم. رنگ تنها فاکتور مهم در بیان داستان برند شما در یک لوگو نمی باشد، انتخاب تایپوگرافی مناسب برای طرح لوگو نیز از عوامل بسیار مهم به شمار می آید.

تایپوگرافی را می توان تصویر سازی حروف تعریف کرد. هر طرح حروفی می تواند حامل معنای متفاوتی باشد، به تصویر زیر که در آن یک کلمه مشخص با ۱۱ نوع مختلف از طرح حروف نوشته شده است، توجه نمایید. بنابراین، رنگ ها، تایپوگرافی و هویت بخشی همگی دست به دست هم می دهند تا لوگو شما را بسازند.

رنگ های یک رنگین کمان

اجازه دهید از رنگ ها شروع کنیم، درست از زمانی که، مغز ما برای پاسخ به رنگ هایی که دریافت می کند قابلیت این را داشته باشد تا به طور ناخودآگاه، پیامی را دریافت کند. ما بر اساس رنگ قرمز چراغ راهنمایی و رانندگی ماشین خود را از حرکت باز می داریم و با سبز شدن همان چراغ مجددا شروع به حرکت می کنیم ما گاهی از طریق رنگ ها علامت خطر و یا امنیت دریافت می کنیم. بنابراین، رنگ ها در زندگی روزمره ی ما نقش مهمی ایفا می کند و ما باید آنها را به خوبی شناخته و

هر یک از آن ها را به درستی انتخاب نماییم. اگر یک تصویر گویای هزاران لغت می باشد، یک تصویر با رنگ های معنا دار و قابل درک، میلیون ها برابر ارزشمند تر بوده و در حافظه ماندگار تر خواهد شد. در این زمینه تحقیقات و آزمایش های فراوانی صورت گرفته شده است. در این بخش از کتاب به معنای چند رنگ به طور مثال اشاره می کنیم:

قرمز

رنگ تندی که قادر است احساسات شدیدی از جنگ و خونریزی گرفته تا شور و عشق را ایجاد کند. در طراحی لوگو از این رنگ برای جلب توجه مردم استفاده می شود، همچنین رنگ قرمز به دلیل بالا بردن فشار خون می تواند حس گرسنگی را به بیننده های خود القا کند.

آبی

رنگ آرام بخشی است که می تواند تصاویری از قدرت موفقیت و امنیت را در ذهن ما تداعی کند. اکثر مردم معتقدند که حداقل یک بار در طول زندگی خود به یکی از طیف های رنگ آبی علاقه پیدا کرده اند. این رنگ یکی از محبوب ترین رنگ ها در طراحی لوگو محسوب می شود و می توان بیش از ۹۱۱ لوگو دولتی و یا پزشکی موفق که از این رنگ بهره برده اند را نام برد.

سبز

رنگ سبز نشانی از زندگی و نو شدن می باشد، رنگی آرام بخش و تسکین دهنده به شمار می آید، با این وجود می تواند نشانی از حسادت و بی تجربگی نیز به حساب آید. معمولا این رنگ در لوگو کمپانی هایی دیده می شود که قصد دارند خود را دوستار محیط زیست نشان دهند.

قهوه ای

رنگ قهوه ای نشانی از طبیعت و استفاده می باشد. این رنگ در لوگو هایی به کار می رود که مربوط به ساخت و ساز می باشد و سادگی، گرما و طبیعی بودن را در ذهن انسان متبادر می کند.

سیاه

رنگ سیاه سمبلی از شیطان و یا هر چیز مخاطره انگیزی می باشد، نزد مردم به عنوان مقیاسی از قدرت شهرت دارد. این رنگ در لوگو های متعددی مورد استفاده قرار می گیرد.

اهمیت تایپوگرافی

تایپوگرافی هنر طراحی و ترتیب دادن حروف در راستای ساخت یک کلمه می باشد. بر اساس وزن، پهنا و ارتفاع، یک حرف نیاز پیدا می کند تا حس خاصی را انتقال دهد. به عنوان مثال یک حرف ضخیم با فونت serif در بالا سمت راست، نزدیک به حروف دیگر حس کلاستروفوبیا را انتقال داده و خوانا نیز نخواهد بود. درست بر عکس آن یک حرف نازک از فونت serif با فاصله یکسان قرار گرفته در کنار سایر حروف روان تر بوده و خوانا تر دیده می شود. استیو جابز که به قدرت تایپوگرافی پی برده بود، عادت پیدا کرده بود تا بین کامپیوتر های مکینتاش خود با تولید سیستمی که همان فونت هایی که در صفحه ی نمایش نشان داده می شود را پرینت بگیرد، تفاوت قائل شود. تا پیش از کامپیوتر های مک فونت های کد گذاری شده درون متن قرار می گرفتند تا نتایجبصری حاصل از آن در پرینت نمایان شود. استیو جابز می دانست که مردم به دنبال راهی هستند تا به سادگی ارتباط برقرار کرده و احساسات خود را بیان نمایند، بنابراین از سوزان کرا درخواست کرد تا فونت هایی را طراحی نماید که دقیقا همانطور که در پرینت خوانا دیده می شوند در صفحات نمایش هم به همان گونه مشاهده گردند.

اجازه دهید تا به سرعت، به دو نوع از حروف چینی های محبوب در این زمینه بپردازیم:

Serif این گروه از حروف خطوط باریکی هستند که از گوشه های حروف ها و سمبل ها بلند می شوند، به واحد های مجزایی برای چاپگر تقسیم می گردند. این نوع از حروف بسیار خوانا بوده و برای کار های چاپی مناسب می باشند. Serif حروفی منحصر به فرد می باشد که تشخیص حروف آن برای ذهن ما به سهولت و با سرعت زیاد صورت می گیرد و القا کننده ی احساساتی نظیر سنت، احترام و راحتی می باشد.

Sans-Serif پروژه ی آنلاین بزرگی به شمار می آید، در مقایسه با حروف کوچک و با کیفیت پایین فونت Serif همان حروف در فونت Sans-Serif به دلیل اشکال پیچیده ای که در آن به کار رفته است، همراه با ثبات بیشتری بوده و تمیز، قابل مشاهده تر و مدرن به نظر می رسد.

فونت های خانواده Sans-Serif عبارت هستند از:

Helvetica – Myriad – Calibri – Futura – Proxima Nova این دو نوع از تایپوگرافی مشهورترین انواع تایپوگرافی به شمار می آیند اما این به این معنا نمی باشد که شما در انتخاب فونت محصور به انتخاب یکی از این دو فونت باشید.

Slab serif, script و فونت های مدرن دیگر بسته به نوع لوگو شما می توانند موثر واقع شوند. همانند رنگ ها هر نوع از تایپوگرافی نیاز به نوعی شخصیت پردازی خاص دارد که ما به واسطه آن از لحاظ احساسی با اثر ارتباط برقرار کنیم. در اینجا این پرسشی که مطرح می شود این است که چگونه یک طرح حروف خوب برای لوگو خود طراحی کنید؟

محبوب ترین فونت ها دربین طراحان گرافیک طراحی لوگو

با وجود حضور بیش از ۴۵۰۰۰ فونتی که در بازار موجود می باشد، این سوال همچنان به قوت خود باقی مانده است. با وجود اینکه تایپوگرافی موضوع پیچیده ای به شمار می آید، اما فهمیدن برخی محتواها و قوانین ساده ی آن امکان پذیر می باشد و کمک خواهد کرد تا یک طرح گرافیکی موفق تر عمل نماید. در اینجا برخی نکات مهم که توجه به آنها زمان ساخت لوگو متن دار به شما پیشنهاد داده می شود، آورده شده است:

  • اندازه گیری: اندازه گیری پهنای متن شما دارای اهمیت می باشد، اگر پهنا خیلی زیاد باشد معمولا برای بیننده دشوار است تا با چشم هایش از خطی به خط دیگر رود و اگر زیادی باریک باشد، حرکت چشم های او بیش از اندازه خواهد بود.
  • نقشه افزایش سایز فونت: فراموش نکنید تا اطمینان حاصل کرده باشید که قالب حروف شما به درستی مقیاس بندی شده باشند تا زمانی که سایز فونت ها را افزایش می دهیم مشکلی ایجاد نشود.
  • استفاده صحیح از فضا های خالی: منظور از فضاهای خالی، فضا های بین عناصری مانند بدنه ی متن، ستون ها و … به طرح خود به اندازه ی کافی فضای خالی بدهید، این کار باعث می شود تا تعادل در طرح بیشتر برقرار گردد.
  • سازگاری: سازگاری و قابلیت انطباق پذیری، ترکیبی کلیدی برای موفقیت در داشتن یک تایپوگرافی خوب و متناسب با برند شما می باشد. سخن در باره ی تایپوگرافی بسیار است، و تایپوگرافی هنر و مهارتی به شمار می آید که برای تخصص یافتن در آن نیاز به سپری زمان بسیاری می باشد. اما فراموش نکنید که این هنر می تواند یکی از عناصر مهم سازنده ی طرح شما به حساب آید.

اجتناب از طراحی لوگو های زشت

آسان ترین راه تشخیص یک کمپانی و تمیز دادن آن نسبت به سایر کمپانی ها، لوگوی آن می باشد. اما زمانی که کمپانی ها لوگو هایی با طرح زشت به مخاطبان خود ارائه می دهند، شما آنها را به تمامی نقاط منفی شان تشخیص خواهید داد. بنابراین زمانی که به طور آنلاین به دنبال طراحی می گردید که تنها با پرداخت مبلغ ۹ دلار برای شرکت شما لوگو طراحی کند، این نکته را در نظر داشته باشید که طرح نهایی لوگو شما چه از آب در خواهد آمد و این لوگو چه تاثیری بر برند شما و مشتریان شما خواهد گذاشت. اگر با وجود توجه و رعایت نکاتی که در بخش های قبلی این کتاب آمده بود، همچنان لوگو بی کیفیت و نه چندان زیبایی دارید بهتر است به چند نکته ای که در ادامه این بخش قرار است به شما خاطر نشان کنیم دقت نمایید.

لوگو شما بازتابی از خود شماست

دست از اصلاح لوگو خود بر دارید، اگر لوگو شما قدیمی و مرده است، این بدان معناست که دیدگاه شما نیز قدیمی است و به روز نشده است. اگر لوگو شما زشت و نامربوط می باشد، دیدگاه شما نیز زشت و نامربوط است. زمانی که مشتری ها قرار باشد تا لوگو شما را نقد کنند، تمرکز اصلی خود را بر روی احساسی که از لوگو شما دریافت می کنند، قرار می دهند. بنابراین آنچه اهمیت داد این است که لوگو شما احساس خوبی را به مخاطب انتقال دهد، فرقی نمی کند کیفی محصول شما چگونه باشد، اگر لوگو شما زشت باشد اولین تاثیری که مخاطب از برند شما دریافت می کند بد خواهد بود و ارتباط او با شما قطع خواهد شد.

طراحی لوگو خود را به دست یک فرد آماتور نسپارید

دختر ۱۹ ساله ی شما دو کلاس فوق برنامه طراحی گرافیک در دبیرستان خود سپری می کند و از نظر شما او آماده ی طراحی است بنابراین از او درخواست می کنید تا در ازاء ۵۰ دلار وظیفه طراحی لوگو شرکت شما را بر عهده بگیرد. دست از این کار بردارید، شما کسب و کاری حرفه ای به وجود آورده اید و نیاز به استخدام یک طراح حرفه ای برای نمایش کار خود نیز دارید. در زیر چند دلیل که لوگو شما را مبتدیانه جلوه می دهد، آورده شده است:

  • شما قصد دارید تا برای خرج نکردن پول خود، وظیفه طراحی لوگو را خود بر عهده بگیرید.
  • شما دوست و آشنایی دارید که کمی با نرم افزار فتوشاپ آشنایی دارد پس همین امر کافی است تا کار را به دست او بسپارید.
  • شما از شرکت های آنلاین که لوگو های ارزانی را به شما می فروشند، استفاده می کنید. همه ی این دلایل می تواند موجب شکست شما در برندسازی شود، چرا که اگر لوگو شما مبتدیانه به نظر رسد، کسب و کار شما هم نه چندان حرفه ای به نظر خواهد رسید.

مقیاس حروف را مناسب انتخاب کنید

نیازی نیست تا در لوگو شما از حروفی با سایز ۹۰ استفاده شود، همان اندازه ای که ما بتوانیم نوشته را دیده و بخوانیم اندازه ی طلایی محسوب می شود. اگر فونت را بیش از اندازه بزرگ بگیریم شباهت به این دارد که تابلویی به دست گرفته و به سمت مردم فریاد می زنید که من را بخوان، مطمئنا این امر تاثیر خوبی به همراه نخواهد داشت.

زمانی که شما طرح خوبی برای لوگوی خود داشته باشید، نیازی به فریاد زدن وجود نخواهد داشت. اجازه دهید تا لوگو شما علامت افتخار بر انگیزی باشد که تعادل و تناسب خود را حفظ کرده است.

از شلوغ کردن بیش از حد طرح بپرهیزید

همانطور که در بخش های قبل گفتیم سعی کنید تا جایی که امکان دارد طرح را ساده کرده و از پرداختن به جزئیات بیش از حد بپرهیزید. اگر شما صاحب یک فروشگاه حیوانات خانگی هستید، هیچ الزامی نیست که تصویر تمامی حیوانات موجود در فروشگاه خود را در یک لوگو جا دهید.لوگو های شلوغ با محتوا های مختلف و زیاد، طبیعی است که ظاهر بدی پیدا می کنند. شما می توانید داستان کامل تری از برند خود را از طریق وب سایت، تبلیغات و شبکه های اجتماعی روایت کنید و توجه داشته باشید که لوگو تنها یکی از اجزای برند شما به حساب می آید.

بر روی روند های برتر تمرکز بیش از حد نکنید

روند های طراحی می آیند و به سرعت عوض می شوند و جای خود را به روند جدیدی می دهند. در خصوص لوگو که طرحی قدرتمند است و می باید تا بدون محدودیت زمانی خوش بدرخشد، به این فکر کنید که چه چیز برند شما را برای مدتی دراز ماندگار می کند. برند کوکا کولا مثال خوبی در این زمینه می باشد، آنها هیچ گاه در این مدت طولانی لوگو خود را تغییر نداده اند، اما لوگو آنها همچنان متداول و شیک محسوب می شود.

پیام را به طور نامحسوس در طرح خود به مخاطب انتقال دهید

بسیاری از ما قادر هستیم تا بسیاری از کمپانی های خاص را بر اساس لوگوی آنها، از فاصله ی بسیار دور تشخیص دهیم. اما ما معمولا از توجه به پیامی که این لوگو ها به طور هوشمندانه ای نامحسوس به ما نشان می دهند و ما به طور ناخودآگاهانه ای آنها را دریافت می کنیم غافل هستیم. طرح یک لوگو با مخاطب خود فراتر از یک سطح ابتدایی صحبت می کند و به همین علت است که اکثر لوگو های موفق، پیام خود را از طریقی پنهانی به مخاطب می رسانند و مخاطب در نگاه اول به آنها پی نبرده اما پس از آشنایی با برند به طرح لوگو نگاهی دیگر انداخته و متوجه آن پیام می شود و از این اتفاق لذت کافی را خواهد برد.

مثال هایی از لوگو های بد

برند به عنوان پشتوانه ای برای لوگو

تا به اینجا متوجه شده ایم که وجود لوگو برای برند شما حیاتی به حساب می آید، اما آیا به این توجه کرده اید که پشت تمامی این ها داستانی وجود دارد؟ علامت تیک برند نایک شاید ساده به نظر برسد اما داستانی پشت این لوگو است که سبب مشهور شدن این برند شده است. می توان گفت که امروزه لوگو ها دیگر تنها صورت کمپانی شما نیستند، بلکه در صورت بهره بردن از طرحی خوب می توانند بیانگر کلیت داستانی باشند. از این قسمت به بعد شما را با برخی از برند های موفق و داستان های که پشت برند هر یک از آنها وجود دارد که موجب شهرت آن ها شده است، آشنا می سازیم.

اپل

یکی از معروف ترین کمپانی های مربوط به تکنولوژی که توسط استیو جابز تاسیس گردید، یک سیب گاز زده را به عنوان لوگو خود برگزید. خیلی از مردم نمی دانند که طرح اولیه لوگو که توسط ران وین طراحی شده بود، سر آیزاک نیوتون در زیر درخت سیب بود، رابرت یانوف آن را سریعا با یک سیب گاز خورده که دارای رنگین کمانی از رنگ ها بود جایگزین کرد. علت گاز زده بودن سیب این است که با میوه های دیگری همچون گیلاس اشتباه گرفته نشود. رنگ مورد استفاده در لوگو این شرکت در سال ۱۹۹۸ تغییر پیدا کرد.

نایک

لوگو نایک که در عین سادگی بسیار موثر عمل کرده است، یکی از قدرتمند ترین لوگو های پوشاک ورزشی به حساب می آید. نایک به معنای الهه ی پیروزی یونان است و لوگو این کمپانی نیز از بال این الهه که Swoosh نام دارد، ایده گرفته شده است. بر اساس اسطوره های یونان باستان، این بال به جنگجو ها قدرت و ایمنی می بخشید. بر اساس این افسانه ها، یونانی ها زمانی که به نبرد رفته و پیروز می شدند، به یکدیگر می گفتند نایک!

استارباکس

اگر تمامی مسیر را به سمت زمان ۱۹۷۱ طی کنیم، به زمانی بازگردیم که استارباکس برای اولین بار شروع به فعالیت خود کرده بود، طراحی لوگو این کمپانی به تاریخچه دریایی قهوه و ریشه های دریانوردی قوی آن در سیاتل ارتباط زیادی پیدا می کند. لوگو این برند بر اساس نماد های اسطوره ای و تاریخی دریا و دریانوردی طراحی شده است و زن مرموزی که در این طرح وجود دارد، مربوط به نقش یک پری دریایی حک شده بر روی چوب مربوط به قرن ۱۶ میلادی می باشد. این لوگو بر اساس این شخصیت زن طراحی شده است و به این طریق برای مدتی طولانی ماندگار باقی مانده است.

مک دونالد

مجموعه مک دونالد که بی گمان ما را به یاد فست فود می اندازد، نام شناخته شده ای از رستوران های زنجیره ای در سراسر دنیا می باشد. لوگو مک دونالد به عنوان نمادی از تجارت بین المللی توسعه یافته و یا حتی به گونه ای بخشی از فرهنگ آمریکایی به شمار می آید. کمان های طلایی معروف لوگو مک دونالد نمایش دهنده ی سبک و هویت قوی آن می باشد. این لوگو توسط جیم شیندلر در سال ۱۹۶۲ طراحی شده است و ایده ی اصلی آن دو کمان طلایی رنگ می باشد که به گونه ای کنار هم قرار می گیرند تا به شکل حرف ام که حرف اول نام برند آنها می باشد به نظر برسد.

برند شما، لوگو شما، داستان شما

چگونه می توانستید شناخته شوید اگر طرح لوگو شما پر معنا تر از یک طرح ساخته شده و تایپوگرافی نمی بود، در صورتی که داستان، مهم ترین عامل برای موفقیت یک برند و لوگو می باشد. لوگو کمپانی شما دیگر تنها صورتی از کمپانی شما نیست، بلکه بیان گر داستان برند شما نیز می باشد. بنابراین پیش از اینکه تصمیم به طراحی لوگو بگیرید نیاز است تا درباره ی داستان و پیام برند خود به خوبی فکر کرده باشید.

طراحی یک لوگوی خوب نیازمند صرف زمان، تحقیق و تلاش بسیار می باشد، اما نتیجه ی کار شما می تواند باعث ایجاد برندی مطرح و رونق گرفتن کسب و کارتان شود. لوگویی طراحی کنید که تا مدت ها موثر واقع شود و داستان و پیامی را برای برند خود انتخاب نمایید، تا هر زمان که به آن فکر می کنید، موجب افتخار شما گردد.

حتما مطالعه کنید

آموزش کامل مفاهیم طراحی لوگو – بخش اول

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *